Calant verzekeringen uit Oostkamp is aan zijn 25ste overname toe

Peter Callant. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Met de acquisitie van Maréchal Verzekeringen uit Assebroek is de Oostkampse financieel dienstverlener Callant toe aan de 25ste overname in haar 33-jarig bestaan.

Peter Callant ziet het als een moment om terug en vooruit te blikken. “Het is nu of nooit,” zegt de vastberaden oprichter en zaakvoerder. De consolidatie in de verzekeringsmarkt biedt kansen, maar bij Callant blijven ze uiterst selectief tewerk gaan bij overnames.

“Na meer dan 30 jaar kunnen we uiteraard grotere kantoren overnemen, maar ik blijf vasthouden aan de vooropgestelde strategie: de kwaliteit van de klantenportefeuille én de match in familiale waarden maken voor ons hét verschil”.

Vanaf 1 januari 2025 kunnen de klanten van Maréchal, in Oostkamp, beroep doen op alle diensten die Callant aanbiedt als ‘one-stop-shop’ voor verzekeringen, kredieten en financieel advies op maat.

Portefeuille

Vijfentwintig was Peter Callant toen hij in 1991, kort na de opstart van zijn eigen verzekeringskantoor in Knokke-Heist, het makelaarskantoor Bailyu in Heist-aan-Zee overnam. Destijds voor 2,5 miljoen Belgische Frank, met een bod onder gesloten enveloppe. Gezien de jonge Callant zelf nog maar pas gestart was, betekende de overname meer dan een verdubbeling van zijn portefeuille.

“Ik was jong en ik voelde het aan als een unieke kans. Zonder aankoop van een klantenportefeuille zou de weg naar meer schaalgrootte te lang duren. In onze branche is omzet belangrijk om zo de nodige expertise te rekruteren. Dat had ik snel door”, vertelte Peter Callant.

Gedurfd

“Ook later, toen ik als kleine speler in 1997 het veel grotere Westflandria overnam was volume mijn voornaamste drijfveer. Ook dat was een gedurfde overname, gezien het mismanagement en de slechte financiële resultaten van het kantoor, maar ik had die extra omzet nodig.”

“Soms vragen mensen mij hoe we die portefeuille ooit terug rendabel gekregen hebben. Ik vind dat een moeilijke vraag. Je gezond verstand gebruiken, zeker? En onze collega’s, met al hun expertise, vertrouwen geven en inspireren? Het heeft blijkbaar gewerkt. Ik ben bijzonder blij dat er heel wat medewerkers van het eerste uur vandaag nog steeds met veel goesting aan de slag zijn bij Callant.”

Strategie

Niet alleen het bedrijf Callant groeide, ook de persoon en manager erachter. Hij zag de markt consolideren. Een gerichte overnamestrategie ontwikkelde zich in zijn hoofd en dat van zijn collega’s. Overnames werden doordacht uitgekozen in functie van de geografische ligging, het type klanten, de in-house expertise en de upsell-opportuniteiten.

Met de overname van Assex in 2008 bijvoorbeeld kreeg Callant voet aan wal in het Antwerpse. Geen evidentie als West-Vlaming. Hij haalde er mooie klanten binnen uit de maritieme sector en bouwsector, klanten die tot op de dag van vandaag nog steeds bij de topklanten van Callant behoren.

In 2018 startte de Callant groep op in de Kempen, met de overname van Finas Verzekeringen uit Geel. De investering in en de verbouwing van een eerste, eigen kantoor begin 2024 getuigde van de ambitie om de regio verder uit te bouwen.

25ste overname

Vijfentwintig overnames. “Het klinkt veel, maar verspreid over meer dan 30 jaar is dat in de ogen van Callant niet persé ‘snelle groei’ te noemen. Zeker niet in vergelijking met de snelheid die ‘private equity’-spelers in de verzekeringsmarkt de laatste jaren maken in hun overnamebeleid dat vooral gericht is op het kopen van EBITDA, zonder al te veel rekening te houden met de mensen die erachter zitten, noch met het belang van de eindklant”, aldus Peter Callant.

Dankzij hun ervaring weet Callant hoe moeilijk het is om een overname goed te integreren, zowel op strategisch vlak, als op het vlak van waarden. Daarom communiceren ze van in het begin transparant over efficiëntiewinst, centrale diensten, rollen en verantwoordelijkheden. Ze brengen medewerkers van over de verschillende kantoren samen en betrekken hen nauw, zodat de neuzen in dezelfde richting blijven staan.

85 jaar

Die professionaliteit mocht ook Filip Maréchal, als derde generatie zaakvoerder van Maréchal Verzekeringen uit Assebroek, de afgelopen maanden ervaren. Maréchal Verzekeringen bestaat meer dan 85 jaar en is een kantoor dat zich van oudsher altijd gericht heeft op social profit bedrijven. Familiale waarden en onderling respect zitten, net als bij Callant, in het DNA van de onderneming. Dat de waarden matchten was dan ook doorslaggevend in de overnamegesprekken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier