Burgemeesters duiken in ijsbad tegen borstkanker
Hou je borsten warm, zo luidt de nieuwe campagne van Think Pink, die er ons aan herinnert dat 1 op 8 vrouwen ooit getroffen wordt door borstkanker. Om die woorden kracht bij te zetten, namen zeven West-Vlaamse vrouwelijke burgemeesters een duik in een ijsbad. Met deze actie werd ook meteen de kersttruienverkoop afgetrapt.
Het bad staat symbool voor het ijskoude nieuws waarmee de patiënten geconfronteerd worden wanneer ze hun diagnose krijgen. Ruth Vandenberghe (Kortrijk), Annick Vermeulen (Zedelgem), Lies Laridon (Diksmuide), Ria Pattyn (Lichtervelde), Carine Dewaele (Lendelede), Greet De Roo (Ruislede) en Lut Deseyn (Avelgem) hebben naar aanleiding van hun plons een video gemaakt waarin ze hun mannelijke tegenhangers uitdagen om samen met hun medewerkers dezelfde challenge aan te gaan. Om weer op te warmen trokken de burgemeesters na hun frisse duik een Think Pink Foute Kersttrui aan. Deze worden vanaf vandaag verkocht via hun website. De opbrengst zal worden aangewend om volgend jaar aan elke borstkankerpatiënt een gratis Think Pink-box te kunnen aanbieden. Daarin is vooral info te vinden over praktische zaken die komen kijken bij zo’n diagnose en de behandeling van de ziekte.
Screenen is de boodschap
Lies Laridon, burgemeester van Diksmuide, heeft naar eigen zeggen even getwijfeld om deel te nemen, maar besloot uiteindelijk om toch haar steentje bij te dragen. Zelf heeft ze twee vriendinnen iun haar omgeving die al werden getroffen door de ziekte. “Ik wil vanuit mijn functie, en als vrouw, vooral de nadruk leggen op onderzoek en screening. De Europese doelstelling is dat 75 procent van de vrouwen tussen 50 en 59 jaar zich laat screenen. Die mammografie is gratis en essentieel om borstkanker in een vroeg stadium op te sporen. De participatiegraad ligt in mijn stad op zo’n 65 procent, daar is dus zeker nog werk aan de winkel. Op Vlaams niveau is dit zelfs maar 54 procent. Mijn boodschap is dus duidelijk: laat je testen, het is misschien geen fijn moment, maar het kan je leven redden.”
Burgemeesters enthousiast
Voor de lancering en realisatie van de campagne werkt Think Pink samen met zeven derdejaarsstudenten communicatiemanagement van Howest. Alle organisatorische taken voeren de studenten van het keuzevak Events autonoom uit. “Dit project ligt me na aan het hart”, klinkt het bij student Arthur Langeraert. “Zowel mijn oma als mijn mama en meter hebben borstkanker (gehad). Hierdoor keek ik extra hard uit naar de samenwerking met Think Pink.”
Het concept is het resultaat van talloze brainstormsessies, vertellen studentes Amber Verbrugghe (21) uit Ardooie en Melany Zanters (32) uit Beveren-Leie: “Eens we de hashtag hadden bedacht was het enkel nog een kwestie van concretiseren. Zoals sommigen wel zullen opmerken hebben we onze inspiratie deels gehaald bij de ALS ice bucket challenge, maar dan met een andere twist.” Het doel was om 8 vrouwelijke burgemeester in te schakelen, naar analogie van de 1 op 8 vrouwen die getroffen worden door borstkanker. Met slechts 10 vrouwelijke burgemeesters in West-Vlaanderen leek dit een bijzonder moeilijke opdracht, toch verliep dit heel wat vlotter dan verwacht. ”We dachten dat dit moeilijk zou zijn, maar niets is minder waar. Als eerste hebben we Ruth Vandenberghe gecontacteerd, en zij was eigenlijk direct mee in het verhaal. Anderen waren volgens ons geïnspireerd, want uiteindelijk hebben we 7 burgemeesters kunnen strikken.”
Aanvullende TikTok-challenge
Hun docente Evelien Martens is minstens even enthousiast: “Dit is een ongelofelijke opportuniteit voor de studenten. Tijdens deze lessen tracht ik hen zo goed mogelijk te coachen en elk hun eigen sterktes tot uiting te laten komen. De samenwerking met Think Pink is een voorbode van de mogelijke job die ze later zullen uitvoeren. Een betere leerschool bestaat niet.” Haar andere groep studenten organiseert aanstaande zaterdag in Oostende het tweede deel van de campagne, om vooral het jongere publiek meer te sensibiliseren. De bedoeling is dat drie influencers (Gerben Tuerlinckx, The Starlings en Sven van Alboom) samen met een lotgenoot een TikTok-challenge zullen maken. ”We hopen natuurlijk dat die video’s, inclusief de juiste hashtags die zullen verwijzen naar de kersttruienverkoop, viraal zullen gaan en de campagne zo nog bekender te maken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier