Brugge krijgt tegen 2028 een nieuwe Kruispoortbrug: tafelbrug zorgt voor minder visuele hinder op beschermde Vesten
Brugge krijgt tegen 2028 een nieuwe tafelbrug aan de Kruispoort, op 90 meter van de huidige tijdelijke brug. De startnota is goedgekeurd, tegen 2026 zou de eerste spadesteek in de grond kunnen. Tegelijkertijd worden de kruispunten hertekend, in de toekomst zullen enkel nog voetgangers en fietsers door de historische Kruispoort mogen.
Tegen 2027 loopt de vergunning voor de gehuurde, tijdelijke zuidelijke Kruispoortbrug af. Die vervangbrug werd na een onherstelbaar defect door een aanvaring in 2017 geplaatst voor de duur van tien jaar. Ondertussen kon bij de Vlaamse Waterweg het studiewerk beginnen voor de bouw van een definitieve brug.
Verkeersknoop
“Die zal er nu komen 90 meter verder, parallel met de Maalse Steenweg in Sint-Kruis”, zegt Brugs burgemeester Dirk De fauw. Tegelijkertijd pakt het Agentschap Wegen en Verkeer de ingewikkelde verkeersknoop aan op die plek. “De plannen zullen niet alleen een veiliger verkeer genereren, maar ook het openbaar domein rondom de historische Kruispoort veel mooier maken”, stelt schepen Mercedes Van Volcem.
Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd van de Vlaamse Waterweg, licht het goedgekeurde concept toe: “De nieuwe zuidelijke Kruispoortbrug zal op een grotere afstand van de middeleeuwse stadspoort gerealiseerd worden. Dat laat ons toe om tijdens de werken de tijdelijke brug te behouden. Maar die grotere afstand verbetert ook de vaarweg voor de 105 meter lange schepen van klasse IV. De wachttijden zullen verkorten.”
Tafelbrug
“Je moet ermee rekening houden dat jaarlijks binnenschepen 1,2 miljoen ton goederen via de Brugse Ringvaart transporteren. Elk binnenschip van die omvang betekent 150 vrachtwagens minder op de weg”, stelt Dirk De fauw.
“Om de visuele hinder te beperken kiezen we voor een tafelbrug, die met de modernste technieken aangedreven wordt”, vervolgt Lieven Dejonckheere. “Het 35 meter lange brugdek zal horizontaal gedragen worden door vier cilinders, die in gesloten toestand in de grond zakken. Zo’n tafelbrug heeft veel minder landschappelijke impact dan en basculebrug, die in geopende toestand hoog boven de stadspoort en de bomen op de beschermde vesten zou uittorenen en zou conflicteren met het Unesco Werelderfgoed.”
Groenzone
Humberto Van Nunen, afdelingshoofd van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, vult aan: “Enkel voetgangers en fietsers zullen toegelaten worden door de Kruispoort, de relatie tussen de Moerkerkse Steeenweg en de Langestraat wordt hersteld via een groenzone, die ook als buffer dient tussen de ring R30 en de bewoning in Sint-Kruis. Tegelijkertijd wordt die beschermde stadspoort opgewaardeerd.”
“Het aantal rijvakken tussen Maalse en Moerkerkse Steenweg wordt flink gereduceerd. We moeten enkel nog in detail uitzoeken hoe de toekomstige lichtenregeling maximaal conflictvrij kan worden geregeld en waar de rioleringen en nutsleidingen moeten lopen.”
Timing
Hoe verloopt de timing? De projectnota moet begin 2025 afgerond worden, waarna een omgevingsvergunning kan worden aangevraagd en een aannemer aangesteld. “Bij het meest gunstige verloop kunnen de werken in 2026 beginnen”, aldus Lieven Dejonckheere.
Met andere woorden, tegen 2028 krijgt Brugge een nieuwe Kruispoortbrug. De kostprijs wordt geraamd op 30 miljoen euro, waarvan Vlaanderen het leeuwendeel ophoest. Brugge moet amper 1 miljoen euro betalen. Naast de 32 miljoen euro voor de heraanleg van de Brugse stationsomgeving betekent dit project een gevoelige verbetering voor de verkeersveiligheid op de Brugse ring. Maar alle Brugse bruggenmiserie is nog niet verholpen….
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier