Boodschappendienst blijft permanent bestaan in Staden
De meerderheid wil van de boodschappendienst die tijdens de eerste lockdown werd opgericht een permanente dienstverlening maken.
“We namen met het gemeentebestuur na het uitbreken van de coronacrisis het initiatief een boodschappendienst op te starten”, vertelt schepen van Zorg en Welzijn Nathalie Depuydt (Open VLD). “Die nieuwe dienstverlening was aanvankelijk bedoeld voor inwoners zonder sociaal netwerk die in quarantaine moesten. Zij konden op de dienst beroep doen voor noodzakelijke boodschappen. Met noodzakelijke boodschappen worden voeding en geneesmiddelen bedoeld.”
“Een telefonische rondvraag bij de 75-plussers uit de gemeente leerde ons evenwel dat er ook algemeen nood was aan de dienst. Ondertussen werd al een kleine 30 keer beroep op de boodschappendienst gedaan. We stellen ook vast dat het aangewezen is om de boodschappendienst verder te laten bestaan en uit te bouwen eens de coronacrisis achter de rug is.”
Eenmaal per week
“Concreet is onze boodschappendienst er voor alle senioren en mensen met een zorgbehoefte in Groot-Staden die zich niet of niet meer kunnen verplaatsen om boodschappen te halen op het gebied van voeding en geneesmiddelen en hiervoor niet op een sociaal netwerk kunnen terugvallen. Er kan maximum eenmaal per week beroep op de dienst gedaan worden voor boodschappen in Groot-Stadense handelszaken.”
“De meerwaarde van deze nieuwe dienstverlening ligt in de versterking van de mogelijkheden van ouderen en personen met een zorgnood zodat ze langer kwaliteitsvoller zelfstandig in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen.”
“De boodschappendienst is volledig gratis. De dienst wordt bemand door de vaste medewerker van lokaal dienstencentrum ’t Scharnier en kan in de toekomst uitgebreid worden met vrijwilligers.” (BCH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier