“Bij de volgende overstroming willen we niet nog eens 30 jaar met verzakkingen zitten”: herstel van gevaarlijk jaagpad leidt tot onvrede
Buurtbewoners en lokale besturen luiden al jaren de alarmbel over de slechte staat van het jaagpad langs de IJzer in Poperinge en Alveringem. Nu de Vlaamse overheid wil starten met herstelwerken, staat niet iedereen te juichen. “Dit is water naar de zee dragen”, klinkt het in de buurt. Het stadsbestuur van Poperinge spreekt over “schandalige discriminatie” en tekent beroep aan.
“Met wat tegenslag tuimel je zomaar de IJzer in.” Franky Pattyn uit het dorpje Beveren-aan-de-IJzer ventileerde in 2012 al bezorgdheden uit de buurt over het jaagpad dat langs de rivier loopt in Alveringem en Poperinge. Vorig jaar trok hij nogmaals aan de alarmbel toen de vele scheuren en putten verborgen raakten onder begroeiing. “Je kan hier je benen breken”, klonk het. “Dit hele jaagpad zou een toeristische troef moeten zijn, nu is het een schande.” Een stukje werd zelfs vrijgemaakt door vrijwilligers, die liever anoniem bleven en zichzelf “ijzersterke maaiers” noemden.
Het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid verleende recent een vergunning aan De Vlaamse Waterweg om het jaagpad te herstellen, maar dat stoot op lokaal verzet: het stadsbestuur van Poperinge tekent beroep aan tegen de vergunning. Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) is nochtans al jaren een pleitbezorger van herstel.
Jaren wachten
“In Vlaanderen liggen zowat 2.000 km jaagpaden langs Vlaamse waterwegen, waarvan bijna 1.920 km in een bewandelbare en befietsbare verharding. Tussen de dorpen Roesbrugge en Stavele niets van dat. Na jaren wachten is herstel op zich goed nieuws, maar het is een voorbeeld van hoe het in Vlaanderen helemaal niet moet”, stelt hij.
“Het Agentschap Natuur en Bos dwong op voorhand om te kiezen voor een halfverharding”, aldus Dejaegher. “Het oorspronkelijk idee om met betonplaten te werken, moest afgevoerd worden. Niet meer te verantwoorden in deze tijden, zo klonk het. Op zich moeten we inderdaad ontharden, maar dat ontslaat de Vlaamse overheid niet van de plicht om naar de specifieke situatie te kijken. De IJzer overstroomde in november 2021 en 2023, en het water kwam over het jaagpad. Als dat nog zal gebeuren – wat redelijkerwijze te verwachten is – dan spoelt al dat ternair zand gewoon weg. Dit is geld van de belastingbetaler over de balk gooien. Je kan de natuur niet negeren. Bij de volgende overstroming willen we niet nog eens 30 jaar met verzakkingen zitten.”
Kruiwagen?
“Het idee van de betonplaten liet toe om de uitspoelingen van de oevers te herstellen: een kraantje kan overal bij en bij het herstel van een verzakking kunnen betonplaten plaatselijk opgetild worden. Straks zal men opnieuw het ternair zand met de kruiwagen moeten invoeren.”
“De materiaalkeuze is absurd, stom eigenlijk, want alles zal direct wegspoelen”, vindt ook Franky. “Dit is water naar de zee dragen, een verloren investering.”
“Elke verbetering is een verbetering”, meent Alveringems burgemeester Gerard Liefooghe (Gemeentebelangen). “Ik ben blij dat er eindelijk iets gebeurt.”
“Schandalige discriminatie”
Dejaegher heeft nog grieven. “De breedte van het jaagpad wordt ingeperkt en er komen fietssluizen. Dit wordt dus een van de weinige jaagpaden in Vlaanderen met een fietsverbod. Ons is onduidelijk waarom twee fietsers de natuur meer zouden verstoren dan een groep wandelaars. Fietssluizen zijn ook hinderlijk voor ouders met een kinderwagen en mensen in een rolwagen en geruisloze scootmobiel. Dit is schandalige discriminatie.”
“De breedte van het jaagpad wordt ingeperkt en er komen fietssluizen” – burgemeester Christof Dejaegher
“De Vlaamse overheid duwt ons steeds meer in de richting van het reservaat Westhoek, om zo het geweten te sussen van verhard Vlaanderen”, foetert Dejaegher. “Wat voor zin heeft het nog dat wij deelnemen aan overleg met ANB en Departement Omgeving? We overwegen nu uit het klimaatproject IJzer- en Handzamevallei te stappen.”
“Het Departement Omgeving is op dit ogenblik nog niet officieel op de hoogte van een beroep tegen de omgevingsvergunning voor de herstellingswerken”, zegt Ann Heylens, woordvoerder van Departement Omgeving. “Wij wachten de kennisgeving van de Raad voor Vergunningsbetwistingen af.”
Timing?
Het Poperings beroep houdt het herstel van het jaagpad niet tegen. “Dit beroep werkt niet schorsend. Het kan nooit een excuus zijn om niet te starten met de voorbereidende werkzaamheden”, aldus Dejaegher. “En werken kunnen en cours de route nog gewijzigd worden.”
“Ik ga er van uit dat De Vlaamse Waterweg kort na de zomer communiceert over de timing van de werken” reageert gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe (Vooruit). “De provincie bereidde mee de aanvraag voor, financiert een stuk van het herstel en zal na de werken het beheer van het jaagpad op zich nemen.” (TP)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier