Beweging.net vraagt trage wegen in slechte staat her aan te leggen

© Wilfried Ossieur
Redactie KW

Deelnemers aan de Open Grenstocht van wandelclub ‘De 12 uren van Lauwe’ in Rekkem keken vorig weekend vreemd op. Aan de hoek van de Nachtegaalstraat met de Murissonstraat botsten ze op een delegatie van Beweging.net die aandacht vroeg voor de toestand van de trage wegen.

“Niet toevallig doen we dit tijdens de ‘Dag van de trage weg’”, zegt Frans Vander Beken van Beweging.net Rekkem. “In heel Vlaanderen organiseert de vzw Trage Wegen samen met gemeenten en verenigingen tijdens dit weekend activiteiten. Maar niet in Menen, ondanks onze vraag aan het stadsbestuur om ook hier samen iets op touw te zetten.”

De Beweging.netters besloten dan maar om via een actiemoment hun dossier ‘Toestand van de trage wegen in Rekkem’ in de kijker plaatsen. Dat dossier kwam er nadat ze in mei en juni op verkenning gingen langs de 26 trage wegen die Rekkem rijk is. “Sommige wegels zijn heel gevaarlijk door losliggende betonnen stukken of grote groeven. Vaak belemmeren takken, onkruid of hoog gras de doorgang en het zicht. Van de 45 naambordjes die in 2009 geplaatst werden, is er al een 20-tal verdwenen.”

Geen reactie

Beweging.net ijvert voor de heraanleg van wegen die in slechte tot heel slechte staat zijn. “Onze prioriteit gaat daarbij naar de Nachtegaalstraat, de Piloriewegel en de Berghenswegel. De Nachtegaalstraat wordt veel gebruikt door de schoolgaande jeugd. Tijdens de werken in de Moeskroenstraat werden de fietsers zelfs langs hier afgeleid.”

“Maar het is hier veel te smal om elkaar te kruisen en er zijn veel putten. In de Piloriewegel liggen de betonnen grasdoorlatende platen schots en scheef. Er zijn brede groevenen de prikkeldraad staat te dicht. Ook in de Berghenswegel zijn er brede groeven tussen de betontegels.”

Eind juni maakte Beweging.net Rekkem het dossier, geïllustreerd met foto’s, over aan het stadsbestuur, samen met een aantal voorstellen. “We vragen om een goed onderhoud van de trage wegen en de vervanging van de verdwenen naambordjes en palen. Wandelknooppunten kunnen de trage wegen met elkaar verbinden. Ook verdienen enkele wegels nog een officiële naam.”

“Tot slot vragen we om in de stadsbegroting een bedrag te voorzien om jaarlijks minstens één trage weg te renoveren of her aan te leggen. Want nu is dat al sinds 2012 niet meer gebeurd. Tot op vandaag kregen we nog geen reactie van het stadsbestuur. Eerlijkheidshalve moeten we wel zeggen dat er de jongste weken langs enkele trage wegen gemaaid en gesnoeid werd. Maar waarom kon dit niet voor de vakantie?”, vraagt Frans Vander Beken zich af. (Carlos Berghman)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier