War on talent voelbaar binnen gemeentebestuur: Bredene zoekt 25 nieuwe medewerkers

Schepen Kristof Vermeire op de dienst ruimtelijke ordening die onlangs verhuisde: "De dienst zat op haar vroegere locatie veel te krap behuisd." © MM
Redactie KW

De gemeente Bredene groeit niet alleen qua aantal inwoners, ook de dienstverlening door gemeente en OCMW neemt zienderogen toe. In die mate dat het schepen van Personeel Kristof Vermeire binnenkort op zoek moet naar 20 à 25 nieuwe medewerkers.

Voor wie het zich afvraagt: het gemeentebestuur stelt op vandaag 205 mensen tewerk. Bij het OCMW zijn nog eens 172 ambtenaren aan de slag en het AGB is goed voor 11 werknemers. “Die werken uiteraard niet allemaal voltijds. Voor het gemeentebestuur mag je uitgaan van 170 voltijdse banen, bij het OCMW zijn dat er 141, bij het AGB een kleine 9”, opent schepen Kristof Vermeire (CD&V).

Huiswerkbegeleiding

Binnen afzienbare tijd moeten daar nog 20 tot 25 nieuwe werknemers bij komen. “Dat is vooral het gevolg van nieuw beleid dat we ontwikkeld hebben. Denk maar aan het dienstencentrum en het dagverzorgingscentrum, die allebei op 1 april opengaan in het nieuwe wzc Jacky Maes. Voor beide zoeken we een coördinator, technici, paramedici, zorgkundigen,… Ook voor het woonzorgcentrum zelf zijn we, door het toegenomen aantal bedden, nog op zoek naar een kwaliteitscoördinator, zorgkundigen en een voltijdse verpleegkundige.”

We willen af van het klassieke secretarismodel waarmee we nu nog werken

Binnen de Sociale Dienst wordt straks extra aandacht besteed aan armoedebestrijding. “Ook hiervoor hebben we personeel nodig. We zijn op zoek naar een deskundige schuldbemiddeling en een verantwoordelijke huiswerkbegeleiding.”

Doorlichting

Niet alleen bij OCMW en sociale dienst staan vacatures open. “Ons gemeentebestuur werkt vandaag nog volgens het klassieke secretarismodel. We willen evolueren naar een nieuwe structuur waarbij een middenkader wordt gecreëerd tussen de algemeen directeur en de diensthoofden. Concreet zijn we op zoek naar drie coördinatoren: een voor de interne en externe communicatie, een voor de interne dienstverlening en een voor de externe dienstverlening.” Vermeire gaat hiermee in op de conclusies van een doorlichting van de gemeentelijke diensten van enkele jaren geleden. “Een hiervan was precies het invoeren van een middenkader.”

Verbalisant

Hij wil op het gemeentehuis straks ook een verbalisant ruimtelijke ordening installeren. “Willen we ons nieuwe handhavingsbeleid vorm geven dan hebben we iemand nodig die de bouwvergunningen opvolgt, bouwwerven bezoekt om na te gaan of alles conform de vergunning verloopt, …Voor alle duidelijkheid: we willen hier geen repressief beleid rond voeren maar proactief optreden om problemen te vermijden.” Of Bredene al die functies ingevuld krijgt, is nog maar de vraag. “Bepaalde profielen zijn moeilijk te vinden. Ook lokale besturen worden geconfronteerd met de ‘war on talent’. We zullen ons hiervoor moeten wapenen met maatregelen als glijdende uren op afdelingen waar de dienstverlening er niet door in het gedrang komt.”

Voor knelpuntberoepen gelden al enige tijd extra gunstige arbeidsvoorwaarden. “Zoals de verhoging van de werkgeversbijdrage in de maaltijdcheques. En voor het personeel van het wzc wordt vanaf dit jaar ook een tweede pensioenpijler ingevoerd.”

Binnen budget

Met de uitbreiding van zijn personeelsbestand wijkt het gemeentebestuur af van het pad van de privatisering, dat veel lokale besturen vandaag bewandelen. “Dat we geloven in een eigen, sterk uitgebouwd personeelskader blijkt ook uit de aanwerving van een HR-manager, waarvoor momenteel een procedure loopt. En voor alle duidelijkheid: al deze nieuwe functies zijn budgettair oké. We hebben hiervoor de nodige middelen voorzien in ons meerjarenplan”, haast de schepen zich om toe te voegen. (Door Marc Mahieu)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier