Volgens CD&V loopt de kraslotenactie van stad Ieper helemaal fout. Fractieleider Katrien Desomer (CD&V) hekelde onder andere de manke communicatie naar handelaars toe. Door een fout bij de drukker kregen er bovendien twee handelaars alleen maar winnende loten. Schepen Diego Desmadryl (Open Ieper) meent echter dat de problemen groter worden voorgesteld dan ze zijn.
Stad Ieper organiseert een kraslotenactie voor de lokale handelaars die noodgedwongen inzetten op afhaal of thuislevering. Met dit initiatief wil de stad de ondernemers in deze tweede periode van strenge maatregelen extra ondersteunen. Wie voor 30 euro koopt, maakt kans op een Ieperse Kadobon ter waarde van 25 euro. “Dit leek ons op het eerste gezicht wel oké en sympathiek. Met 150 winnende loten van 25 euro was er ook een mooi bedrag te winnen”, zei Katrien Desomer op de digitale gemeenteraad maandag. “Maar al snel liep het fout. Eerst was het enkel voor de horeca, dan werd het uitgebreid naar de handelaars die online verkochten en vorige week kon opeens iedereen meedoen. De communicatie werd steeds bijgestuurd en is op z’n minst onoverzichtelijk te noemen. Dat sommige handelaars pas vorige week wisten van de actie zorgde ook voor ongenoegen.”
450 winnende loten?
Desomer vernam bovendien dat er ook met de kraslotjes van alles verkeerd ging. “Zeker twee handelszaken ontvingen enkel winnende lotjes. Reken daarbij de winnende loten die de stad verdeelde over de andere deelnemers en momenteel zitten we al zeker aan 450 winnende loten, dus 7.500 euro extra budget. Minimum, want wie weet hoeveel winnende loten in omloop zijn. Dat is geld uitgeven, maar niet zeker zijn hoeveel. Niet eens uw geld, schepen, maar het geld van de Ieperlingen. En dit in tijden waarin mensen het financieel niet gemakkelijk hebben.”
140-tal deelnemers
“Ik denk u toch beter eens checkt of u over alles goed bent ingelicht, want ik hoor hier toch een aantal zaken die totaal niet kloppen”, reageerde schepen van Economie Diego Desmadryl (Open Ieper). “Het is zo dat iedereen kan deelnemen die ofwel takeaway, thuislevering en/of webshop aanbiedt. Op 4 november werd via de nieuwsbrief van de dienst economie een oproep gedaan naar iedereen die één van deze diensten aanbiedt, om zich in te schrijven via de website. Er hebben zich hiervoor een 140-tal ondernemers ingeschreven en aan de hand van die inschrijvingen werd in eerste instantie deze lijst op de website gepubliceerd. Aan de hand van deze lijst werd op 16 november een briefing gegeven aan alle mensen waar die actie werd aangekondigd en op 23 november is deze actie en de bedeling van de loten van start gegaan. Iedereen kon deelnemen. Mensen die zich niet inschrijven kunnen wij helaas niet bereiken.”
Fout bij drukker
“Dat het eerst alleen voor de horeca was, is dus totaal onjuist. Dat nu plots andere ondernemers kunnen deelnemen is ook totaal niet waar”, vervolgde Desmadryl. “Het is wel zo dat er iets fout ging met de krasloten. Er werd voor elke ondernemer 150 krasloten voorzien en elke ondernemer moet minstens één winnend kraslot hebben. Er is een fout gebeurd bij de drukker waardoor twee ondernemers een bundel hebben gekregen met allemaal winnende loten. Dit is door een attente ondernemer tot bij ons gekomen vrijdagmorgen laatstleden en de dienst heeft hierop onmiddellijk gereageerd door deze bundels te gaan wisselen. Er werd aan elke deelnemer gevraagd om drie willekeurige krasloten te krabben ter controle van hun bundel. Tot op vandaag is het enkel bij deze twee ondernemers gebleven.”
“Om nu te gaan zeggen dat de actie volledig aan het mislopen is, vind ik wel een brug te ver. De problemen zijn veel kleiner dan wordt voorgesteld. De succesvolle en gewaardeerde actie kende weliswaar een klein euvel, maar kleine euvels lossen we op en kan de actie dus zonder probleem verder lopen”, besloot schepen Desmadryl. (TOGH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier