Tijdens de jongste gemeenteraad belichtte schepen van Financiën Ann Devriendt de krijtlijnen van de meerjarenbegroting 2020-2025. De investeringen in sportinfrastructuur en openbare werken traden de oppositiepartijen overwegend bij. Door vooral het fors budget voor ‘site Develter’ wezen diezelfde fracties het gehele plan van de hand.
‘Aangenaam wonen en leven in een groene, gemoedelijke gemeente met dienstverlening burgergericht en burgernabij’, is de rode draad doorheen het Zedelgems begrotingsplan. Het leeuwendeel aan investeringen zet de gemeente in op openbare werken (ruim 13 miljoen euro), het langverwachte Veldegems gemeenschapscentrum ‘site Develter’ (9.870.000 euro) en sportaccomodatie (ruim 3.300.00 euro).
Vooral ‘site Develter’ blijft een doorn in het oog van de oppositiepartijen. “De gemeente is geen bouwpromotor”, verwoordde Martine De Meester van Groen het. “Het verdriet van Zedelgem”, noemde N-VA-fractieleider De Wispelaere de bodemloze put. “Het Aartrijkse Jonkhove kostte de gemeente ruim vijf miljoen. Met onze fractie twijfelen we aan de opbrengst om de kosten voldoende te recupereren door de verkoop van de 18 te bouwen appartementen op die site. De inkomsten die je voorziet door de verkoop van ook ander patrimonium, zijn eenmalige opbrengsten om de extra investeringen te voeden.” Schepen van Wonen en omgeving Naessens benadrukte het belang van wonen en gemeenschapsvormen in de dorpskernen. “De lokale dienstverlening, zoals de dienst burgerzaken en mensen helpen met hun administratie, blijft nodig per deelgemeente. Vandaar de geplande dienstencentra in Veldegem en Loppem.”
De minderheidsfracties nuanceerden de investeringen in infrastructuur voor sport en cultuur. De renovatie van sporthal Jonkhove en de vernieuwing van kleedkamers en verlichting in De Groene Meersen en De Strooien Hane zijn een pleister op oude wonden, klonk het. “De Aartrijkse sporthal staat al jaren te verkrotten. Hadden we niet beter langzaam aan ingezet op nieuwbouw?”, stelde Groen. “We kiezen het onderhoud dat meest nodig is, aan te pakken”, counterde Schepen Devriendt. “Onze verlanglijst was dubbel zo lang. We gaan misschien zaken uit de weg, maar dat zijn keuzes.”
Ook Groen had dan weer woorden van lof voor de inzet op verkeersleefbaarheid. “Wij zijn tevreden met de aanleg van fietspaden en snelheidsremmende maatregelen. Wij hopen dat er met een mobiliteitsplan ook autoluwe dorpskernen komen, zoals het centrum van Aartrijke, waar zwaar verkeer maximaal wordt geweerd.” Schepen van Verkeer Dehaemers duidde dat er beweging in het dossier zit door een herklassering van wegen door het Vlaams Gewest, maar Zedelgem plant ook met de omringende gemeenten samen te zitten om doorgaand vrachtverkeer af te leiden. Sedert meerdere legislaturen een heikel punt dat in het meerjarenplan concrete invulling mist.
Het schepencollege voorziet naar eigen zeggen ruimte om tijdens de komende bestuursjaren te verschuiven met bepaalde investeringen. Ondanks de onthouding van de voltallige oppositie, werd het meerjarenplan door het meerderheidskartel CD&V-Nieuw goedgekeurd. Een ambitieus programma dat in de loop van januari bij alle Zedelgemnaars in de bus valt.
Lees hier ook het artikel over het meerjarenplan.
(HV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier