Zone 30 in Oostende: “Straten ontharden om trager te doen rijden”
Burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) lanceerde vorige week een opvallend voorstel: maak van het hele grondgebied van Oostende zone 30. Een voorstel dat de oppositie wenkbrauwen doet fronsen, maar waar de Mobiliteitsschepen alvast achter staat.
Vorige week deed Bart Tommelein in deze krant een opvallend voorstel: “We zijn een kleine, compacte stad. Daarom vind ik dat 30 kilometer per uur de norm moet worden. Plaatsen waar je dan 50 of 70 mag, moeten eerder de uitzondering zijn.”
Iets waar fractieleider van Vooruit John Crombez toch van opkijkt. “Ik vind dit een vreemd voorstel”, zegt hij. “Dit is een kwestie van verkeersveiligheid. Wij hebben de voorbije maanden tal van onveilige situaties aangekaart, die van Oostendenaars zelf kwamen. Denk maar aan de Stuiverstraat. Er kwam nooit reactie op. Ik snap dus niet goed waar dit nu ineens vandaag komt. Bart Tommelein zou beter eens tot tien tellen vooraleer hij zo’n voorstel lanceert.”
“Fantastisch voorstel”
Mobiliteitsschepen Björn Anseeuw (N-VA) reageert dan weer positief: “Ik vind dit een fantastisch voorstel. Vooral omdat dit in ons bestuursakkoord staat en we dan ook volop bezig zijn met het uitvoeren hiervan. De wijken zijn al grotendeels zone 30. Het is de bedoeling dat de grote assen de uitzondering worden op deze zone 30.”
“We moeten ook rekening houden met de infrastructuur”, gaat hij verder. “In de wijken heb je straten uit de jaren ‘60, ‘70, die heel breed zijn. Dat nodigt uit om snel te rijden. Bestuurders gaan zich daar niet aan de 30 per uur houden. Daarom kijken we om bepaalde delen van die straten te ontharden en vergroenen. Dat kan door een middenberm aan te leggen, of door aan de zijkanten te ontharden. Het is een win-win, want het draagt ook bij aan meer groen. Maar natuurlijk hoeven we niet te wachten op de heraanleg om de zone 30 al in te voeren. We zijn er druk mee bezig.”
Het aangekondigde mobiliteitsplan komt er trouwens niet in die vorm: “We zijn bezig met een bereikbaarheidsplan”, zegt Anseeuw. “We gaan een aantal grote lijnen uitzetten op niveau van de stad. Hoe kunnen we de stad beter bereikbaar maken? We pakken uit met concrete actieplannen. Daar zijn we nu mee bezig en de komende maanden maken we die bekend.” (GLO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier