Vooruit Kortrijk hekelt flip-flop-houding van Team Burgemeester en N-VA rond halve knip in Bissegem: “Je laat uw ploeg toch niet in de steek?”
Bij Vooruit Kortrijk zijn ze niet te spreken over de plotse koerswijziging bij Team Burgemeester en N-VA rond de halve knip in Bissegem. Beide partijen keurden die maatregel mee goed, maar pleiten nu – zo’n maand voor de gemeenteraadsverkiezingen – voor het terugdraaien van die knip. “Je laat uw ploeg toch niet in de steek? Kiezen voor verkeersveiligheid vergt moed en doorzettingsvermogen. Ook als er protest komt, moet je durven achter uw keuzes staan als ze in het algemeen belang zijn”, aldus bevoegd schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit).
De knip in de Driekerkenstraat is al geruime tijd voer voor discussie bij de Kortrijkse politici, belangengroepen en bewoners van Bissegem. Alles heeft te maken met de heraanleg van de Driekerkenstraat en de plaatsing van de nieuwe Leiebrug, tussen de Overzetweg in Marke en de Driekerkenstraat in Bissegem. Verkeer richting Marke kan er passeren zodra de heraanleg van de Driekerkenstraat voltooid is. Verkeer vanuit Marke richting Bissegem wordt door de halve knip verplicht om via de ring rond Kortrijk (R8) te rijden. De stad Kortrijk wil zo het sluipverkeer uit de Driekerkenstraat weren.
Protest
Een petitie tegen de invoering van de knip werd zo’n 1.300 keer ondertekend en de discussie bleef altijd wel wat schimmeren. Maar de knip is sinds ruim een jaar in voege, mét de steun van het voltallige schepencollege inclusief N-VA en Team Burgemeester dus. Met resultaat, motiveert Vooruit Kortrijk – dat met Axel Weydts de bevoegde schepen in de rangen heeft – die keuze.
Sinds de knip is het aantal fietsers per dag in de schoolomgeving met zo’n 35% toegenomen, terwijl het aantal wagens van 7.200 naar 2.400 is gedaald. “Vooruit Kortrijk is ervan overtuigd dat de halve knip de beste manier is om de schoolomgeving zo veilig mogelijk te maken. Er is trouwens al een evaluatieperiode gebeurd, tussen de bouw van de brug en de start van de werken in de Driekerkenstraat, die duidelijk aantoonde dat de knip werkt”, zegt Maxim Veys, lijsttrekker voor Vooruit – verwijzend naar bovenstaande cijfers.
De huidige verkeerssituatie is ook niet representatief, zegt Veys. “ Niet alleen is er 3 jaar lang een volledige knip geweest door de bouw van de nieuwe brug en de aanleg van de Driekerkenstraat en gaan we binnen enkele weken van een volledige knip naar een halve knip. Bovendien zal de bereikbaarheid van Bissegem heel sterk verhogen eens de verkeerswisselaar R8/A19, het verkeersknooppunt Appeltuin in Kortrijk is afgewerkt en de Driekerkenstraat volledig wordt opengesteld.”
Kwaad bloed
“Het blijkt in de praktijk een vervelende omleiding. Eens alle werken afgerond, moeten we zonder taboes durven bekijken of we de knip kunnen ongedaan maken, zonder in te boeten op het vlak van verkeersveiligheid”, stelt Axel Ronse van N-VA bij HLN.
In diezelfde krant zet ook Ruth Vandenberghe de knip op de schopstoel. “Het draagvlak in Marke en Bissegem blijft te beperkt. We durven dan ook over onze schaduw heen stappen. De knip terugdraaien kan.”
Dat N-VA en Team Burgemeester nu opeens – tussen de lijntjes door – pleiten voor een herevaluatie en mogelijk afschaffing van de (halve) knip zet kwaad bloed bij Vooruit. “We merken tot slot op dat bijna alle partijen verkeersveiligheid hoog in het vaandel dragen, maar dat diezelfde partijen niet altijd de moed hebben om gedurfde keuzes te maken die écht bijdragen aan meer verkeersveiligheid en een veiliger Kortrijk”, besluit Maxim Veys (Vooruit).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier