Vooruit gaat in verkiezingsmodus en lanceert nieuwe voorstellen rond mobiliteit: “Draai zone 30 terug op bepaalde plaatsen”

John Crombez in de Voorhavenlaan, waar ook de zone 30 van toepassing is. © PETER MAENHOUDT Peter Maenhoudt
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

Vooruit wil dat de stad Oostende haar mobiliteitsbeleid aanpast. De oppositiepartij komt met een reeks voorstellen over openbaar vervoer, verkeer in de binnenstad en fietsstraten. Blikvanger is het terugdraaien van de zone 30 in bepaalde straten. “We leggen onze voorstellen voor aan de Oostendenaars, en als we straks het beleid zouden uitmaken, voeren we dat uit”, zegt John Crombez.

“We worden al maanden aangesproken. Door mensen die naar de winkel gaan, hun auto even parkeren, en meer betalen aan boete dan voor het winkelticket. En door buschauffeurs of zorgverstrekkers. Dat komt omdat er niet geluisterd wordt en het stadsbestuur zonder overleg zijn plan uitvoert”, zegt gemeenteraadslid en lijsttrekker John Crombez (Vooruit).

“De ingrepen op het vlak van mobiliteit die dit stadsbestuur de voorbije maanden heeft doorgevoerd hebben bij een pak mensen het ongemak verhoogd. Bij bewoners, dienstverleners, aannemers of zelfstandigen. En het heeft de Oostendenaar al veel geld gekost, in de vorm van boetes”, analyseert hij.

Daarom komt hij met voorstellen: “Er moet een globale mobiliteitsvisie komen per wijk én doorgesproken worden met de inwoners. Het mobiliteitsbeleid moet gedragen zijn.” Vooruit wil dat de busverbindingen in de Vuurtorenwijk en Raversijde hersteld worden: “In Zandvoorde werd het aangepast na acties van bewoners. Nu moet er ook in de andere wijken ingegrepen worden.”

Lussysteem

“De huidige regeling in het centrum, met opdeling in vier zones, werkt niet. Bewoners die willen lossen en mensen die willen aankopen, weten niet hoe ze moeten rijden. We stellen een lussysteem voor. Het zoekverkeer in het centrum van de stad zal drastisch verminderd worden als er een lus komt met eenrichtingsverkeer via Leopold II laan, Van Iseghemlaan en Visserskaai, met de klok mee. Het zal ook toelaten om meer plaats te maken voor voetgangers, fietsers en kort parkeren”, zegt Crombez.

Op een aantal plaatsen in de stad wil Vooruit zones voor dat type parkeren. “Om het ophalen van aankopen weer mogelijk te maken. De Christinastraat en de Adolf Buylstraat moeten bereikbaar zijn. Dat willen we doen met gratis parkeren voor een half uur tot een uur met een Oostendepas. Niet-Oostendenaars kunnen de pas aanschaffen en zo kunnen aannemers en zelfstandigen functioneel kort parkeren. We denken aan zones aan De Grote Post, het Mijnplein en de omgeving van de Petrus- en Pauluskerk.”

“De ingrepen van het stadsbestuur hebben bij een pak mensen het ongemak verhoogd”

Crombez wil een herinrichting van de Van Iseghemlaan: “Het likje verf in die fietsstraat doet niets. Het is een spookfietsstraat geworden. Die laan moet heringericht worden in functie van het eenrichtingsverkeer van de lus. Zo komt plaats vrij voor een fiets- en wandelboulevard.”

In het centrum wil Vooruit ook de verkeersorganisatie aan het station aanpakken: “Het moet mogelijk zijn om iemand af te zetten of een taxi te nemen dicht bij het station. Nu kan dat enkel verderop, waardoor mensen soms uitgeregend zijn.”

Impact te beperkt

Vooruit neemt ook een standpunt in over de zone 30, al maanden een belangrijk gespreksonderwerp. “De impact van de zone 30 op de verkeersveiligheid is te beperkt. Anderzijds is de impact van de boetes die de Oostendenaars nu betalen niet aanvaardbaar. We zijn voorstander van een zone 30 in schoolomgevingen en woonkernen. Maar voor andere plaatsen moeten we de zone 30 terugdraaien. Ik denk bijvoorbeeld aan lange rechte banen”, zegt Crombez. Hij noemt de Mariakerkelaan, de Zilverlaan, de Voorhavenlaan en delen van de Stuiversstraat en de Steense Dijk.

“Het is perfect mogelijk om met digitale verkeersborden over te schakelen op een zone 30 als dat nodig is. Je kunt het op die banen veiliger maken voor fietsers en voetgangers met ingrepen, maar niet met dit boetebeleid.”

Vooruit wil haar mobiliteitsvoorstellen eerst naar de Oostendenaar brengen, om ze daarna op te nemen in haar programma en uit te voeren. “We bundelen nu al onze voorstellen en die met het meeste bijval van de Oostendenaar, daar gaan we het sterkst voor. Als de Oostendenaar bijvoorbeeld aangeeft dat busverbindingen of zone 30 belangrijkst zijn, dan zullen we het meest daarop inzetten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier