Rooms-rode coalitie in Brugge, maar wat met de twistpunten?

Inhoudelijk staan Dirk De fauw en Pablo Annys niet in alle dossiers op één lijn: overstijgen ze hun twistpinten? © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

CD&V gaat een nieuwe coalitie aan met Vooruit. Vooraleer het nieuwe stadsbestuur een beleidsplan voor de komende zes jaar kan opstellen, moeten enkele hete hangijzers en politieke twistpunten uitgeklaard worden.

Wie de kiesprogramma’s van de Brugse CD&V en Vooruit leest, merkt heel wat gelijkenissen op. Beide partijen hameren op betaalbaar wonen en op een warme, zorgzame stad waar ondernemers duurzame activiteiten kunnen ontwikkelen. Ook inzake de bestrijding van de armoede vullen ze elkaar goed aan.

Toch zijn er meerdere verschilpunten. Dat bleek zelfs de voorbije jaren, toen ze samen met Open VLD Brugge bestuurden. Waar moet er nog een consensus over gevonden worden?

Hét grote twistpunt tussen CD&V en Vooruit blijft de Brugse ziekenhuisfusie, waarover de komende legislatuur een beslissing dient genomen te worden. In dit dossier zat het er tussen Dirk De fauw en Pablo Annys geregeld bovenarms op. Eerstgenoemde is voor die fusie, laatstgenoemde vreest dat de betaalbare publieke zorg in het gedrang komt.

Pablo Annys wist als Mintus-voorzitter zijn voorkeursstemmen te verdubbelen tot 4.966. Deels als voorzitter van de grootste Brugse werkgever. Hij wil bijgevolg niet op de tenen gaan staan van het morrend werkvolk, dat vreest bij een ziekenhuisfusie zijn geprivilegieerd openbaar statuut te verliezen.

Dirk De fauw noemt een ziekenhuisfusie noodzakelijk om betaalbare, innovatieve en zorg voor elke patiënt in Brugge en de ruime regio te blijven garanderen. Hij stelt dat een fusie de tariefzekerheid geenszins in de weg staat en noemde in de campagne de ziekenhuisfusie zelfs een breekpunt voor hem. Houdt hij het been stijf?

Vooruit uitte de voorbije jaren stevige kritiek op het bussenplan van De Lijn, dat burgemeester Dirk De fauw als voorzitter van de vervoersregio mee uittekende. Zeker gemeenteraadsvoorzitter Annick Lambrecht voerde stevige oppositie in dit dossier, wat mede te verklaren was door het feit dat Vooruit niet in de Vlaamse regering zat.

In ons verkiezingsdebat verklaarde Pablo Annys dat het nieuwe bussenplan de oudere Bruggelingen uit de randgemeenten in de vervoersarmoede drijft. “Er werden 191 bushaltes afgeschaft. Moeten senioren uit de rand op familieleden rekenen om hen met de auto naar Brugge te voeren? Zo zuig je meer wagens naar het stadscentrum. Dit staat haaks op een autoluwe binnenstad.”

Pablo Annys: “Het bussenplan drijft oudere Bruggelingen in de verkeersarmoede”

CD&V focust zich inzake mobiliteit op beter openbaar vervoer in de historische binnenstad en wil vanaf volgend jaar meer shuttlebusjes laten rijden in het stadscentrum, ter vervanging van de zware bussen van De Lijn. Burgemeester Dirk De fauw wil verder experimenteren met bewonersparkeren in een autoluwe binnenstad. Vooruit wenst vooral een stad waar voetgangers en fietsers absolute voorrang krijgen. Waar ligt het midden?

In zijn Plan B streeft Pablo Annys naar een cultureel bruisend Brugge, en gaf daarmee indirect kritiek op het huidige beleid. Het is geen toeval dat Vooruit voormalig cultuurschepen Yves Roose als kandidaat opgevist had. Die uitte stevige kritiek op het beleid van zijn christendemocratische opvolger Nico Blontrock, maar haalde te weinig voorkeurstemmen (914) om het tiende rode zitje binnen te rijven.

Dirk De fauw: “Ziekenhuisfusie is nodig om , innovatieve en zorg voor elke patiënt in Brugge en de ruime regio te blijven garanderen”

De Bruggelingen deelden die rode mening niet, want cultuurschepen Nico Blontrock kreeg 3.213 bolletjes achter zijn naam en mag allicht zijn werk voortzetten. Wordt er op cultuurvlak bijgestuurd of niet?

Ook inzake toerisme staan de twee beleidspartijen niet op eenzelfde lijn. Dirk De fauw, tevens ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, moest tijdens de gemeenteraad toerismeschepen Mieke Hoste (Vooruit) tot de orde roepen, toen die zonder overleg met de coalitiepartner voorstelde om een taks voor bus- en cruisetoeristen in te voeren.

De Brugse burgemeester wijst op het feit dat er maximaal twee cruiseschepen mogen aanmeren in Zeebrugge en dat die vanaf 2026 groene elektriciteit – walstroom – kunnen afnemen, wanneer ze aangemeerd liggen.

Vooruit wil een selectief einde maken aan de hotelstop, die al sinds 1996 geldt, door een groot congreshotel toe te laten in de voormalige Minnewaterkliniek. Voor CD&V kunnen nieuwe hotels met meer dan honderd kamers enkel buiten de binnenstad. Slagen ze erin deze twistpunten te overstijgen en voor de komende zes jaar een beleidsprogramma op te stellen waarin beide partijen zich volledig kunnen vinden?

De christendemocraten waren intern verdeeld over de eventuele opname van N-VA als derde partij in het stadsbestuur. De voorstanders van un ménage à trois met N-VA redeneerden dat de partij van Bart De Wever extra centen voor Brugge vanuit Brussel kan losweken.

De tegenstanders haalden het: zij willen Maaike De Vreese, die 3.086 stemmen behaalde, niet de kans geven om zes jaar als schepen te groeien en in 2030 naast Pablo Annys dé concurrent voor de dauphin van Dirk De fauw te worden. Want dat is de vraag: kunnen de twee kopmannen zes jaar lang samenwerken zonder al te veel na te denken aan de volgende verkiezingen?

Pablo Annys denk nu al aan 2030, wanneer Dirk De fauw met pensioen gaat. Die wil de volledige rit uitdoen, maar ongeveer anderhalf jaar voor het einde een van zijn schepenen als zijn opvolger aanduiden en steunen. Franky Demon (4.705 stemmen), Minou Esquenet (3.235), Nico Blontrock (3.213), Pieter Marechal (2.763) en nieuwkomer Rani Hoste (1.596) moeten de komende jaren dus presteren om in de gunst van hun burgervader te komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier