Protest van handelaars, oppositie en Unizo leidt tot aanpassing parkeerreglement P30 in Wervik: “Wijziging nadelig voor de lokale handelaars”

Links het nieuwe verkeersbord P30, rechts het oude verkeersbord dat aan Papierhus is blijven staan. Maar het nieuwe bord zal dus weer aangepast worden, naar van maandag tot en met zaterdag van 7.30 tot 18 uur en op zon- en feestdagen van 7.30 tot 12 uur. © Collage EDB
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

Enkele dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen van komende zondag past het schepencollege van Wervik het reglement op het parkeren P30 meteen al opnieuw aan. Het wordt van maandag tot en met zaterdag van 7.30 tot 18 uur en op zon- en feestdagen van 7.30 tot 12 uur.

Half september veranderde in Wervik, Geluwe en Kruiseke de regeling voor het parkeren op de plaatsen P30. De uurregeling gaat nu pas in vanaf 9 uur, in de plaats van om 7 uur. P30 vervalt op zondag en dat zorgde voor een grote verontwaardiging bij bijvoorbeeld de weinige bakkers die nog open zijn op een zondag.

“Het protest van de oppositie, samen met het gerichte lobbywerk van Unizo, heeft zijn vruchten afgeworpen”, reageert ondervoorzitter Steve Dejan van de ondernemersorganisatie Unizo. “Dankzij onze gezamenlijke inspanningen is de coalitie tot het inzicht gekomen dat het oorspronkelijke parkeerbeleid nadelig was voor de lokale handelaars. We zijn blij met de aanpassing van het reglement, waarmee beter rekening wordt gehouden met de verzuchtingen van onze ondernemers.”

Ondernemersvriendelijk

“Hoewel de uitvoering nog wat tijd in beslag zal nemen wegens aanpassingen aan de signalisatie, kunnen we met dit resultaat trots zijn op onze volgehouden inspanningen om een ondernemersvriendelijk klimaat te bevorderen. We blijven uiteraard verder waken over het belang van onze lokale handelaars en zullen steeds de dialoog aangaan wanneer beslissingen hun belangen raken.”

Twee weken geleden was er in het stadhuis een overleg met Unizo, de betrokken handelaars en schepen van Mobiliteit Tom Durnez (CD&V) die tekst en uitleg gaf over de reden van de wijzigingen. De aanwezigen trokken enigszins ontgoocheld huiswaarts… “We staan nog altijd achter ons idee van gelijkvormigheid en eenduidigheid”, zegt de bevoegde schepen. “Echter is in het overleg duidelijk geworden dat dit voor een aantal handelaars als nadelig werd bevonden. Als schepencollege blijven we zoals steeds achter onze handelaars staan, en blijven we ons ook inzetten om een ondernemersvriendelijk klimaat te creëren.”

“Dit lijkt ons een mooie oplossing tussen enerzijds wonen in de stad, als ook handel drijven in onze stad” – Tom Durnez (CD&V), schepen van Mobiliteit

“Om in evenwicht met de bewoning in de stad een oplossing te bieden aan de verzuchtingen van de handelaars hebben we beslist een aanpassing te doen aan het reglement. Dit lijkt ons een mooie oplossing tussen enerzijds wonen in de stad, als ook handel drijven in onze stad.”

“We hopen hiermee zeker aan de verzuchtingen tegemoet te zijn gekomen en zo zoals steeds een ondernemingsvriendelijk klimaat te bewaren. We danken alvast voor het constructief en rustig overleg dat we hadden met de voorzitter en de handelaars. Ik dank mijn collega’s in het schepencollege om tot deze mooie compromis te komen en dat zij dit wilden mee goedkeuren. De uitvoering van de beslissing gaat in op het moment dat onze onderbordjes zijn aangepast en aangebracht. Dit kan nog wel eventjes duren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier