Nieuwe Roeselaars archiefdepot komt in de stedelijke werkplaatsen en moet klaar zijn tegen voorjaar 2023
Roeselare krijgt een archiefdepot waar de archieven van Stad en OCMW Roeselare in ondergebracht zullen zijn. Nu zitten die archieven -,onder meer goed voor bijna zes lopende strekkende meter papier – nog verspreid over diverse locaties. Tot in Nederland toe. Straks komt alles samen in een groot depot dat als een ‘box in the box’ ondergebracht wordt in de stedelijke werkplaatsen waar tot voor kort nog de Roeselaarse reuzen opgesteld stonden.
Roeselare heeft een goed bewaard archief. Het oudste stuk dateert van 1415 en vanaf 1530 is het administratieve archief volledig tot op vandaag. “Iets wat in weinig steden het geval is”, weet schepen Marc Lievens. Maar dat steeds groeiend archief had ook nood aan een plaats waar het allemaal samen gebracht kon worden. “Nu nog zitten er stukken in Kortrijk en in Nederland. Een Nederlandse firma bewaart daar stukken op een hoogtechnologische manier, dat zullen we hier straks ook kunnen.”
Quarantaineruimte
Architect Maarten Tavenier (TIDES) kwam het concept uit de doeken doen. Het ‘box in the box’-concept komt op de stedelijke ateliers aan de kant van de Zwarte Leeuwstraat. Het zal dus niet enkel via de Hoogleedsesteenweg, maar ook voor de Zwarte Leeuwstraat te bereiken zijn wat het aan- en uitleveren zal bevorderen. “Het gebouw zal bestaan uit twee verdiepingen. Die zullen bereikbaar zijn via een trappencomplex en via een lift. Het depot zal beantwoorden aan alle technische, ruimtelijke en praktische noden van een archief. Naast ruime opslagmogelijkheden voor papieren documenten in rolrekken, is er ook ruimte voorzien om objecten te stockeren. Verder is er ook een speciaal geklimatiseerde koelruimte, een overslagruimte, quarantaineruimte en een plaats waar archiefstukken, die het depot beter niet verlaten, kunnen bestudeerd worden en waar opleidingen kunnen gegeven worden.”
Het gebouw wordt bovendien vanuit een duurzame visie gebouwd en zal laag-energetisch zijn. “De zonnepanelen op het dak in combinatie met een 15KWh batterij zorgt dat het gebouw 71 procent van de tijd in de eigen energie kan voorzien. Er hangt ook een CO2-reductie van 15 ton aan vast.”
Draagcapactiteit van 1.200 kg per vierkante meter
In totaal komt 7.785 meter lopende meter aan rolrekken. Maar ook de stabiliteit van het gebouw verdiende extra aandacht. “De draagcapaciteit zal 1200 kg per vierkante meter bedragen. Er komt ook een nieuwe vloer en daaronder komt een speciaal systeem dat de draagkracht moet verhogen. Vergeet niet dat de ingekokerde Mandel hier wat verderop passeert.”
Aan dat alles hangt een prijskaartje. “1.950.000 euro, inclusief BTW komt dat neer op 2.360.000 euro”, aldus Maarten Tavernier. Het dossier ligt voor ter goedkeuring op de gemeenteraad van december. De omgevingsvergunning is goedgekeurd, na de goedkeuring kan het ook aanbesteed worden. De bouw zou moeten kunnen starten in voorjaar 2022, er wordt gerekend op een jaar tijd om de bouw af te krijgen.
Schepen krijgt eigen archiefdoos
Het totale kostenplaatje bedraagt 2,7 miljoen euro. “Ook de kosten van de architect zitten daar in verrekend. Maar omdat we nu ook geen facturen meer moeten betalen voor de externe archivering, komt dat eigenlijk neer op een nuloperatie”, zegt Tom Vanblaere, departementshoofd bestuurszaken en archief.
Het archief zit nu voor diverse decennia, misschien wel eeuwen dixit de schepen, goed gehuisvest. “Het was een van de eerste dossiers die ik als schepen ter hand nam”, aldus Dirk Lievens die eind dit jaar de schepenfakkel doorgeeft. Hij werd door de mensen van het archief, inclusief het vrijwilligersteam, nog bedacht met een archiefdoos die hij zelf mag vullen en die een prominente plaats zal krijgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier