Nieuw mobiliteitsplan in Ingelmunster zorgt voor nodige discussies: “Rust via leefbare kamers”
In ‘t Ontmoetingscentrum stelde het gemeentebestuur het nieuwe mobiliteitsplan voor. Heel wat van die plannen zijn nog niet voor direct, want eerst moet de stationsomgeving worden vernieuwd en met de verkoop van het stationsgebouw kan dat misschien nog een hele tijd duren. Ingelmunster maakt werk van leefbare kamers, terwijl we ook vernamen dat in de toekomst een stuk van de Gentstraat, vanaf de Kortrijk- tot aan de Kanaalstraat, en het verlengde van de Weststraat tot aan de parking van wzc Maria Rustoord éénrichtingsstraten worden.
Op het infomoment was een ruime delegatie uit de Bollewerpstraat aanwezig. Er was sprake dat de gemeente daar éénrichtingsverkeer zou invoeren vanaf de Meulebekestraat, richting de Ringbaan. Toen de bewoners dat hoorden, werd een petitie afgenomen in de straat. Velen waren namelijk tegen deze beslissing. De buurtbewoners besloten massaal af te komen naar het infomoment, maar dat was in principe niet meer nodig. Eén dag voor de vergadering kreeg een verantwoordelijke van de bevoegde schepen Trui Lambrecht immers te horen dat dit plan niet zou doorgaan.
Zes doelstellingen
Schepen Trui Lambrecht zei dat het mobiliteitsplan jaren aansleepte door onder andere de coronacrisis. De schepen somde de zes doelstellingen op: meer ruimte bieden aan actieve weggebruikers, een aantrekkelijk openbaar vervoer, verkeer sturen langs de wenselijke routes, leefbare kamers maken, het realiseren van Hoppin-punten met deelmobiliteit en de verkeersleefbaarheid versterken. “De stap naar duurzame mobiliteit gaat gepaard met gedragsverandering. Dit is een proces, waarbij wij de gebruikers moeten stimuleren om meer te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te gaan”, benadrukt de schepen, die verder zei dat leefbare kamers in Ingelmunster moeten rust brengen voor bewoners en stappers.
“De stap naar duurzame mobiliteit gaat gepaard met gedragsverandering”
Dit zijn plaatsen waar enkel fietsers en voetgangers worden toegelaten. Fietsassen verbinden dan weer de wijken van het centrum. Regionale en interlokale wegen ontsluiten het doorgaande verkeer. Enkele lokale ontsluitingswegen bundelen verkeer uit de wijken. Volgens de schepen werd een parkeerduur onderzoek gedaan op een weekdag en een zaterdag. Slechts 40 procent van de parkeerplaatsen in Ingelmunster worden ingenomen. Enkel de stationsparking kent een hoge parkeerdruk. In de Weststraat komt er een korte verlenging van de enkelrichting en dit vanaf de Doelstraat – ter hoogte van de vroegere bakkerij Deboosere – en de parking van het wzc Maria Rustoord. Op die manier wil men de sluiproute via de Nieuwstraat sluiten. Dat zorgt voor rustige woonbuurten en het verkeer moet dan via de Elfjulisingel naar Izegem rijden. De verkeersdruk in de Elfjulisingel zal daar toenemen. Aanwezigen waren niet akkoord met deze werkwijze en gingen in discussie.
Zwakke weggebruiker
In de toekomst komt er enkelrichting in de Gentstraat tussen de Kortrijk- en Kanaalstraat. “Je zou beter eens gaan kijken op het einde van de Kortrijkstraat, ter hoogte van de firma Vandenabeele, hoelang chauffeurs daar moeten blijven staan vooraleer men richting Kortrijk of richting Gentstraat kan oprijden”, zei er iemand uit de zaal. Schepen Trui Lambrecht benadrukte dat men aan het station zeker en vast al die ruimte nodig heeft om alle plannen te realiseren. En wat met de Izegemstraat? Het gemeentebestuur zet in op de zwakke weggebruiker, maar niet alle mensen kunnen zich met een fiets of te voet verplaatsen. Dat zei men ook duidelijk tijdens het infomoment.
“Dat is zeker nog niet allemaal voor volgend jaar of de daaropvolgende jaren…”, besloot schepen Lambracht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier