Na 27 jaar bij Stad Lo-Reninge maakt Dirk Ackerman plaats voor Lynn Claerhoudt

Dirk Ackerman en Lynn Claerhoudt. © Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Nadat hij 27 jaar als algemeen directeur en secretaris de touwtjes stevig in handen had bij Stad Lo-Reninge geeft Dirk Ackerman (62) de fakkel door aan Lynn Claerhoudt (30).

“In de 11,5 jaar dat ik daarvoor werkte als bediende bij het gemeentebestuur Koksijde had ik al kennis gemaakt met diverse aspecten van de gemeentelijke administratie, voornamelijk sociale zaken, bevolking en burgerlijke stand”, blikt Dirk terug. “Ik had ook vier jaar opleiding aan de school voor bestuursrecht gevolgd. Toch heb ik serieus nagedacht of ik de stap naar Lo-Reninge zou wagen, want je verlaat je collega’s, je vriendenkring, het verenigingsleven… Maar ik integreerde vlug en werd aanvaard. Al eens een pintje gaan drinken draagt daar wel toe bij, en je moet een goede relatie onderhouden met alle personeelsleden en mandatarissen, zowel van de meerderheid als de oppositie.”

Bevolkingsonderzoek

“Een van de mooiste momenten die ik heb meegemaakt was het bevolkingsonderzoek van het Nieuwsblad in 2008. Daar bleek Lo-Reninge de gemeente waar de inwoners het meest tevreden waren over het bestuur”, gaat Dirk verder. “Met beperkte financiële middelen en een klein personeelsbestand hebben we toch heel wat bereikt (onder andere de aanleg van het sportterrein en fietspaden in het begin). In de loop der jaren werd de dienstverlening uitgebreid en werden de beleidsdomeinen diverser. De functie van secretaris is geëvolueerd naar die van manager met meer klemtoon op organisatiebeheersing, procesmanagement, HRM… Toen ik startte waren er twee administratieve medewerkers en enkele arbeiders bij de technische dienst. Nu telt onze equipe een dertigtal personeelsleden. Ook het materiaal van de technische dienst is grondig vernieuwd: van enkel een oude tractor en een aftandse vrachtwagen naar een uitgebreid wagenpark (met elektrische voertuigen) en een nieuwe, functionele loods. ICT was ongetwijfeld een van de grootste evoluties. Tegenwoordig is de volledige administratie geautomatiseerd en gedigitaliseerd. Het opvolgen van alle nieuwigheden qua soft- en hardware vraagt van het personeel veel inspanningen. Ze slagen er wonderwel in.”

Wegwijs

“Toen Lynn startte, heb ik aangegeven mij zoveel mogelijk te zullen terugtrekken, zodat we niet in elkaars vaarwater zouden opereren; de toekomst is immers aan haar”, aldus Dirk. “Ik heb haar wegwijs gemaakt en haar zoveel mogelijk de vrije teugels gelaten. Het lukt haar goed, zij het soms op een ietwat andere manier. Ik denk dat zij onmiddellijk door het personeel en de beleidsmensen is aanvaard. Als ik definitief de deur achter mij dichttrek, kan zij nog steeds op mij rekenen voor ondersteuning. 27 jaar ervaring is immers niet enkel in het archief of digitaal opgeslagen, maar sluimert ergens ook in de geest.”

Inwerkperiode

“De afgelopen drie maanden waren op zijn zachtst gezegd een interessante periode”, reageert Lynn Claerhout. “Een nieuwe organisatie leren kennen is niet evident en geen enkele is hetzelfde. Er meteen volop induiken lijkt me de beste aanpak, met de onontbeerlijke hulp van de collega’s en de algemeen directeur. Zij helpen mij voortdurend verder mijn weg te vinden in alle dossiers, procedures, taakinhoud… Ondertussen kon ik toch al de grote lijnen ontdekken. Toch blijven er bijna dagelijks nieuwigheden opduiken, maar na even grasduinen komt alles wel in orde. Mijn inwerkperiode wordt binnenkort onderbroken voor de bevalling van mijn tweede kindje, waarna ik de draad weer volop wil oppakken. Ik kom uit het sociale werkveld, maar veel zaken daarbuiten zijn nieuw voor mij. Dat maakt het des te boeiender. Door de kleinschaligheid in Lo-Reninge, blijf ik wel mijn taken aanvoelen als een soort operationeel betrokken diensthoofd. Het is mijn doelstelling om het lokaal bestuur van Lo-Reninge als professionele dienstverlener mee te doen evolueren met de hedendaagse tendensen. Ik denk aan het digitale luik en de optimalisatie van de dienstverlener naar de burger toe, het nieuwe werken, aantrekkelijkheid als werkgever stimuleren…”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier