Middelkerke vereenvoudigt parkeerplan: blauwe zones samengevoegd tot één groot geheel

Het gemeentebestuur van Middelkerke heeft besloten om de blauwe parkeerzones in het centrum samen te voegen tot één grote blauwe zone. © PG
Peter Germonprez
Peter Germonprez Medewerker KW

Het gemeentebestuur van Middelkerke heeft besloten om de blauwe parkeerzones in het centrum samen te voegen tot één grote blauwe zone. Deze aanpassing vloeit voort uit nieuwe tendensen, evaluaties en feedback van bewoners. Door deze wijziging wordt het residentieel parkeren eenvoudiger en efficiënter. Bovendien zullen aanvullende voorzieningen zoals ANPR-camera’s de mobiliteit en veiligheid verbeteren.

Levend document

Schepen van Mobiliteit en Parkeerbeleid Dirk De Poortere (LDD) legt uit: “Vanaf het begin hebben we benadrukt dat het parkeerplan een ‘levend’ document zou zijn. Het plan is inmiddels meer dan twee jaar van kracht en we hebben al verschillende aanpassingen doorgevoerd op basis van continue monitoring, bewonersvragen en actuele situaties in de straten. Dit geeft ons de nodige input om het parkeerplan steeds beter af te stemmen op de behoeften van bewoners en gebruikers.”

Eén grote blauwe zone

Aan de gemeenteraad werd gevraagd om de twee huidige blauwe zones in Middelkerke samen te voegen tot één grote blauwe zone. Dirk De Poortere licht verder toe: “Bewoners die tussen twee zones in woonden, hadden vaak moeite om een correcte parkeerplaats te vinden omdat hun bewonerskaarten aan een van die zones gekoppeld waren. Door de zones samen te voegen, wordt het voor hen een stuk makkelijker om een parkeerplaats te vinden.”

Openbare Werken

De werken aan de Spermaliestraat hebben een directe invloed op het residentieel parkeren voor de omwonenden. “De samengevoegde blauwe zone zorgt ervoor dat bewoners makkelijker een juiste parkeerplaats kunnen vinden”, aldus De Poortere.

Laadplaatsen nu ook betalend

Een andere belangrijke verandering is dat parkeren op laadplaatsen niet langer gratis is. “De laadplaatsen volgen nu het tarief van de parkeerzone waarin ze zich bevinden”, zegt De Poortere. “Elektrisch opladen blijft uiteraard verplicht om zo’n plaats te mogen innemen, maar om voldoende circulatie te garanderen, worden de laadplaatsen nu betalend. Voertuigen die langer blijven staan dan de toegestane tijd, riskeren een retributie.”

ANPR-controle in Westende

Goeie mobiliteit draait niet alleen om een parkeerplan. Net zoals in Middelkerke zullen binnenkort ook in Westende enkele ANPR-camera’s de mobiliteit en toegang tot de zeedijk regelen. “Deze camera’s verzekeren efficiënte controle en handhaving bij overtredingen”, legt De Poortere uit. “Ze passen perfect in het ruimtelijke ontwerp van de nieuwe zeedijk, waarbij we de vrije ruimte zoveel mogelijk willen behouden.”

Zodra de nutswerken zijn afgerond, installeert het gemeentebestuur zes ANPR-camera’s op strategische locaties zoals de Oceaanlaan, De Kwinte, de Flandrialaan, de Arendlaan, het Rauschenbergplein/Priorijlaan en de Mezenlaan. De zeedijk is met gemotoriseerd vervoer altijd toegankelijk tussen 6 en 10 uur. Voor extra toegang voor evenementen of werken geldt hetzelfde digitale vergunningssysteem als in Middelkerke. “Met deze aanpassingen hoopt het gemeentebestuur de mobiliteit en parkeermogelijkheden voor de bewoners en bezoekers van Middelkerke verder te optimaliseren”, besluit schepen Dirk De Poortere.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier