“Men schrikt ervan hoe mooi Kortrijk is geworden”: Kortrijk verder ontharden of even op de pauzeknop duwen?

Begin dit jaar stelde het stadsbestuur twaalf grote stadsvernieuwingsprojecten voor. © Margot Demeulemeester
Jules Fremaut

“De stad is een stuk groener geworden, dat kan niemand ontkennen”, klinkt het bij Ruth Vandenberghe. De lijsttrekker van Team Burgemeester Stadslijst voor Kortrijk is trots op het Groeningepark, het Sint-Michielsplein, de Leietuin, de Vlasakker enzovoort. Maar waar kan een volgende bestuursploeg verder ontharden en tegen welke kost?

“Kortrijk is de streek met het minste groen van heel België”, stelt Patrick Leny, lijsttrekker van PVDA. Dat klopt niet. Uit de meest recente cijfers van de Vlaamse overheid blijkt dat 30 procent van de Kortrijkzanen in de buurt van groen woont. Daarmee scoort Kortrijk inderdaad slecht, maar toch een pak beter dan omliggende steden als Zwevegem en Wevelgem, met een percentage van 15 percent, of andere centrumsteden zoals Sint-Niklaas.

Minder verharding

Liefst 77 procent van de Kortrijkzanen toont zich tevreden over de aanwezigheid van groen in zijn of haar buurt. En voor het eerst sinds 2016 is het verhardingspercentage in Kortrijk gedaald. “Dat hebben we te danken aan een aantal grote projecten: Vlasakker (17 hectare), Groeningepark (2.000 vierkante meter), Casinotuin (1.030 vierkante meter), Leietuin (1.000 vierkante meter), verlaagde Leieboorden…”, somt Ruth Vandenberghe op. Op termijn moeten daar nog het Conservatoriumplein en de Groene Verbinding bij komen. “Wie naar Kortrijk komt, schrikt er telkens van hoe mooi de stad geworden is”, zegt ook Axel Ronse, kandidaat-burgemeester voor N-VA.

Pauzeknop

Zowat alle partijen pleiten dan ook voor een verdere ontharding van Kortrijk. Al denkt N-VA er wel aan om even op de pauzeknop te drukken. “Ontharding mag geen fetisj worden. Het is een beetje een modeverschijnsel om nu alles in sneltempo te gaan ontharden. Vooral voet- en fietspaden moeten versneld gerenoveerd worden”, klinkt het bij Axel Ronse (N-VA). Hij krijgt daarin bijval van Wouter Vermeersch, kandidaat-burgemeester voor Vlaams Belang. “Fiets- en voetpaden in de deelgemeenten en stadsrand zijn in erbarmelijke staat en worden niet of slecht onderhouden. Er gaan miljoenen naar prestigeprojecten in het centrum, daar waar andere plekken net buiten de stad onaangeroerd blijven.”

In het winkel-wandelgebied komen vergroening en het stedelijke samen.
In het winkel-wandelgebied komen vergroening en het stedelijke samen. © Kurt De Schuytener

Ruth Vandenberghe ziet in het heraanleggen van die straten een mogelijkheid om nog meer te ontharden. “Straten zijn vroeger echt aangelegd met het idee om zoveel mogelijk beton te gieten. Die tijd is nu voorbij. Je kan een straat heraanleggen, de parkeergelegenheid behouden, en toch talloze vierkante meters groen, bomen en waterdoorlatende verharding toevoegen.”

Maar naast het opkalefateren van de infrastructuur, zien verschillende partijen nog mogelijkheden om verder te ontharden. “De stad doet al veel inspanningen op het vlak van ontharding en vergroening, maar er zijn zeker nog veel potentiële locaties in Kortrijkse wijken. We moeten ook de vernieuwing en de vergroening doortrekken naar onze deelgemeenten zoals het Olympiadeplein en de omgeving Preshoekstraat in Marke en parking Rietput in Bissegem, met behoud van parkeerplaatsen”, stelt Maxim Veys (Vooruit) voor.

Nelson Mandelaplein

En dan is er het Nelson Mandelaplein. Groen pleit voor een vergroening en ontharding van het plein. N-VA, Vooruit en Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk vinden dan weer dat de huidige herbestemming als eventlocatie voldoende is. “Het Nelson Mandelaplein is ontworpen met een specifieke functie: een evenementenplein, waar je grote evenementen en concerten op kunt organiseren. Zo’n plein hebben we verder niet in de stad, of je moet al naar Kortrijk Xpo. Dit vergroenen zou een vergissing zijn”, motiveert Ruth Vandenberghe.

Parkeerplaatsen

En dan is er de discussie of het fanatiek ontharden ten koste mag gaan van de parkeerplaatsen in de stad. “Het is een illusie te denken dat mensen overal met de fiets of het openbaar vervoer naartoe kunnen gaan. Ook voor handelszaken is kortparkeren in de buurt cruciaal. Wij willen minstens een behoud van het aantal plaatsen”, klinkt het bij Axel Ronse. Volgens Maxim Veys (Vooruit) kan ontharding net hand in hand gaan met het bewaren of creëren van parkeerplaatsen. “Door met grasdallen te werken, zoals in de Weverstraat, behouden we parkeerplaatsen en zorgen we tegelijk voor waterinsijpeling en een groene aanblik. In de binnenstad hebben we heel wat bovengrondse parkeerplaatsen vervangen door comfortabele parkeerplaatsen ondergronds en zo ruimte gemaakt voor groen,” stelt hij.

Maar ook de kost van het ontharden mag de Kortrijkzaan niet ontgaan. “Al dat groen moet je ook kunnen onderhouden, dus wie verder vergroent moet ook het onderhoud meerekenen in de kosten”, besluit Ruth Vandenberghe.

WVL_kiest_V

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier