Het groot lijsttrekkersdebat (6): “Enkel nog bewonersparkeren in de Brugse binnenstad”
Hoe werd het nieuwe bussenplan uitgevoerd in Brugge? Moeten de gratis shuttlebusjes in het centrum nog blijven rijden? Mogen toeristen nog parkeren in het de Brugse binnenstad of moet dit uitsluitend voorbehouden worden voor bewoners, hun bezoekers en klanten? Mobiliteit is zonder twijfel een van de heetste hangijzers in de Brugse politiek. Dat bleek tijdens het zesde en laatste deel van ons groot lijsttrekkersdebat in de aanloop naar de Brugse gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober.
Stefaan Sintobin: “Ik stel vast dat de visies van Brugse CD&V en Vooruit inzake mobiliteit lijnrecht tegenover elkaar staan. De manier waarop enkele socialisten, onder wie de voorzitter van de gemeenteraad Annick Lambrecht, ageerden tegen het nieuwe bussenplan was schrijnend. Van collegialiteit was er geen enkele sprake.”
Chaotisch
Maaike De Vreese: “Ook ik heb ogen getrokken. Nochtans willen de Bruggelingen gewoon een openbaar vervoer dat goed functioneert. De uitvoering van het rationaliseringsplan van De Lijn is chaotisch verlopen. Er zijn overhaast opstapplaatsen afgeschaft. Dat bijvoorbeeld de halte aan Sport Vlaanderen in Assebroek geschrapt werd, was onbegrijpelijk.”
Dirk De fauw: “Ik stond versteld toen de Vlaamse regering mij zei dat de vervoersregio Brugge alles zelf mocht regelen. Er was één voorwaarde aan gekoppeld: meer geld kregen we niet. Dus geen extra buslijn of halte. Met hetzelfde budget moesten ook hoppin-punten, deelfietsen en deelwagens bekostigd worden. Tegelijkertijd oordeelde een studiebureau dat een zwembad meer aantrekkingskracht voor busreizigers uitstraalt dan een sociale woonwijk. Ook een halte aan een woonzorgcentrum bleek voor dat bureau niet meer nodig…”
Dirk De fauw: “We willen het aantal shuttlebussen in het Brugs stadscentrum opdrijven”
Maaike De Vreese: “Dat het stadsbestuur nu zelf in het centrum gratis shuttlebusjes inlegt, is een fout signaal. Dat is geen kerntaak van een stadsbestuur! Brugge moet onderhandelen met De Lijn, zodat deze Vlaamse vervoersmaatschappij dat doet.”
Dirk De fauw: “In 2018 heeft het stadsbestuur gesteld dat de zware dieselbussen uit het centrum moesten verdwijnen. Enkel elektrische bussen zouden nog toegelaten worden. Dat werd op applaus onthaald door De Lijn. Maar wat bleek: de nieuwe, ‘kleinere’ bussen van de Vlaamse Vervoersmaatschappij zijn amper een halve meter korter dan de vorige! Mijn partij wil nu nog een stapje verder gaan en het aantal shuttlebussen in de binnenstad opdrijven.”
Toeristen
Stefaan Sintobin: “Ze zijn bedoeld voor de Bruggelingen, maar ze zitten wel vol toeristen met hun koffers.”
Dirk De fauw: “Dat kun je moeilijk vermijden. We zouden een gedifferentieerd tarief kunnen invoeren: bijvoorbeeld 2 euro voor de toerist en 50 eurocent voor de Bruggelingen.”
Stefaan Sintobin: “Het Brugs mobiliteitsplan faalt, op de randparking in Steenbrugge staat geen kat.”
Mercedes Van Volcem: “Er moet een echte toeristenparking komen aan het station”
Dirk De fauw: “De partij Groen wil een randparking aan Kinepolis. Vergeet het. Alle bezoekers willen met hun auto tot aan het station rijden, en dat zullen ze blijven doen.”
Mercedes Van Volcem: “We moeten de parking aan het station uitbreiden en op die plek een echte toeristenparking realiseren. Met aparte tarieven voor de pendelaars. Het is fout te zeggen dat het Brugs mobiliteitsplan faalt. Brugge legt 1 miljoen euro bij voor het openbaar vervoer en heeft 625 extra ondergrondse parkeerplaatsen gecreëerd. Pas nadien zijn de bovengrondse parkeerplaatsen weggenomen. Het eerste uur ondergronds parkeren is gratis, het aantal shop&go-plaatsen is toegenomen.”
Kapotgereden
Dirk De fauw: “En Brugge hoest nog eens 200.000 euro op voor een lijnbus naar Lissewege en Zwankendamme.”
Mercedes Van Volcem: “Nog niet zo lang geleden reden er 700 zware dieselbussen door de Steenstraat. Om de twee jaar moesten we de kapotgereden kasseien vervangen.”
Pablo Annys: “De Vlaamse regering wou geen kleine bussen door de Brugse buurten sturen. Er werden in Brugge 191 bushaltes afgeschaft, dat duwt oudere Bruggelingen in de vervoersarmoede. Senioren geraken niet meer op de Markt, tenzij hun familie hen met de auto afzet. Zo zuig je wagens naar het stadscentrum.”
Basisbereikbaarheid
Stefaan Sintobin: “Waarom heb je dat nooit gezegd tijdens de gemeenteraad? Annick Lambrecht was de enige politica uit de meerderheid die zware kritiek uitte op het vervoersplan.”
Raf Reuse: “Het principe van de basisbereikbaarheid werd door onze strot geramd.”
Maaike De Vreese: “Het openbaar vervoer moest herdacht worden, er reden lege bussen rond met ons belastinggeld. Dat was ook niet goed voor het milieu. De Lijn moest ingrijpen.”
Pablo Annys: “Het bussenplan drijft de oudere Bruggelingen in de vervoersarmoede”
Raf Reuse: “De realiteit is dat er veel haltes zijn afgeschaft, voor oudere mensen is dat een groot probleem. Omdat de Vlaamse regering niet investeerde, heeft de stad het in haar plaats gedaan. Brugge heeft zijn verantwoordelijkheid genomen, de stad wou de Bruggelingen niet in de steek laten. Het is bijgevolg niet correct dat N-VA kritiek geeft op de shuttlebussen in Brugge.”
Dimitri Vanliefde: “De Vlaamse regering moet meer investeren in De Lijn, het openbaar vervoer zou gratis moeten zijn. Dat is beter voor het milieu en voor de mobiliteit. Het is ook een oplossing voor de files.”
Gratis
Maaike De Vreese: “Ik geloof niet in het gratis-verhaal. Mijn kritiek op die shuttlebussen ligt in het feit dat ze gratis zijn en dat ze vooral door toeristen gebruikt worden.”
Dirk De fauw: “Die shuttlebusjes vervoeren nog altijd meer Bruggelingen dan toeristen.”
Stefaan Sintobin: “Over parkings gesproken. Ik vrees dat het plan van Club Brugge om supporters in tijdsloten vanuit de randparkings naar het nieuwe stadion te brengen, nooit zal werken. Zullen de fans een half uur op een shuttlebus vanuit het AZ Sint-Jan naar Sint-Andries willen zitten?”
Mercedes Van Volcem: “Wat zeg jij nu? Wil je het voetbaldossier opnieuw kapot praten?”
Autoluw
Pablo Annys: “Zouden we niet beter over een autoluw Brugge spreken? Ik denk dat alle partijen daar nu voorstander van zijn. Het circulatieplan moet onder de loep genomen worden. Het is hoog tijd dat de toeristenauto’s uit de stad geweerd worden. Stuur de Duitsers, de Nederlanders en de Fransen met een groot bord – toeristenparking 5 euro – naar het station.”
Mercedes Van Volcem: “Om te vermijden dat ze voortdurend rondjes draaien in de binnenstad, moet je alternatieven hebben. Renaat Landuyt had indertijd een goede visie op mobiliteit, maar de tijd was niet rijp om zijn plannen door te voeren. Iedereen stond op zijn achterste poten: bewoners, shoppers en cafégangers wilden toen nog voor de deur kunnen parkeren.”
Raf Reuse: “Brugge is geen voorloper meer inzake mobiliteit”
Raf Reuse: “In de vorige eeuw was Brugge een voorloper inzake mobiliteit, nu zijn we al lang voorbij gestoken door andere steden.”
Dirk De fauw: “Nu is Brugge klaar voor een volgende stap: we willen het bewonersparkeren invoeren, hun bezoekers en de klanten van de handelaars zullen vouchers krijgen. Zowel de restaurantuitbater als de kapster zijn bereid om hun klanten 1 euro extra te laten betalen om vier uur te kunnen parkeren.”
Maaike De Vreese: “Overleg toch nog eerst met de ondernemers. De mensen moeten de kans krijgen om hun boodschappen op te halen in hun favoriete winkels. Doe het in fasen en evalueer na zes maanden, om bij te sturen indien nodig.”
Referendum
Stefaan Sintobin: “Voor belangrijke dossiers moet je een bindend referendum organiseren.”
Pablo Annys: “We moeten ook investeren in wijkmobiliteitsplannen, onze Brugse buurten moeten verkeersveiliger worden.”
Dirk De fauw: “Hetgeen we in Kristus-Koning gedaan hebben is een mooi voorbeeld. Maar we moeten inderdaad de wijkmobiliteitsplannen sneller uitvoeren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier