Verdeelde visies over Markt Wingene: Interpellatie van lijsttrekker Pieter-Jan Verhoye toont moeilijke situatie in dorpskern
Tijdens de jongste gemeenteraad van Wingene stelde lijsttrekker Pieter-Jan Verhoye (NV-A) verschillende vragen over de visie van het gemeentebestuur rond de Markt van Wingene. Hij verwees daarvoor naar een eerder ‘Masterplan’ uit 2023 ‘DNA van het dorp’ waar heel wat suggesties werden opgesomd. “We zijn daar nog niet mee bezig, dat is iets voor de volgende legislatuur”, antwoordde burgemeester Lieven Huys droogjes (CD&V).
“Hoeveel parkeerplaatsen garandeert het gemeentebestuur in een winter- en zomerscenario?”, vroeg lijsttrekker Verhoye. “Is de gemeente voorstander of tegenstander van een autovrije Markt? Wat is uw visie en welke timing hanteert u hiervoor?” Burgemeester Lieven Huys stelde dat de oppositie blijkbaar het CD&V-RKD-kiesprogramma heeft gelezen, waarin die problematiek ter sprake komt. “Concreet zijn we daar nog niet mee bezig”, stelde Huys. “In hoeverre is een autovrije Markt dé oplossing? De horeca trekt nu al weg uit het dorp en ook de apotheek wil te allen tijde bereikbaar blijven. Eigenlijk moeten we ook de omliggende zaakvoerders en horeca bevragen, hoe zij dit zien. Er is nog veel onduidelijk.”
Groen en water
Het plan ‘DNA van het dorp. Masterplan Wingene’ – tot stand gekomen met de hulp van de provincie en ontwerpteam PlusOffice – is liefst 112 bladzijden dik en legt wél de vinger op de wonde. “Dorpen zijn plekken, waar de tijd dreigt stil te staan. Dorpen worden opgeschaald, vaak met banale appartementsgebouwen. Er zijn weinig voorbeelden in Wingene waar de verdichting kwalitatief gebeurt. Het Kerkplein is niet echt een ontmoetingsplek. De bewoners van Wingene verdienen een kerkplein met voldoende plaats voor groen, water en ontmoeting en een veel veiliger verkeersomgeving. De huidige inrichting met parkeerplaatsen en paaltjes maken het plein weinig aantrekkelijk.” Er wordt zelfs gesproken van het aanleggen van ‘wadi’s’ en om eventueel het Kerkplein als belangrijkste parkeerplaats om te vormen, zodat de omgeving van de kerk en de Markt groener kunnen worden.
Gemengde reacties
Een korte rondvraag bij de handelszaken om en rond de Markt en het Kerkplein – waar de meeste betrokkenen niet met naam willen genoemd worden – geeft eveneens gemengde reacties. “Het zou hier best wat gezelliger mogen zijn, dan al die auto’s voor de deur”, reageert Sabine Vanhee van Saby’s Place. Een andere winkelier stelt: “Ik vind niets mis met die parkeerplaatsen. De mensen in al die appartementen moeten toch ook thuis kunnen raken.” De uitbaatster van de Roja buurtwinkel somt het probleem netjes op: “Voor onze toekomst en onze kinderen zag ik ook liever wat meer groen. Maar voor de zaak hebben we die parkeerplaatsen echt nodig. Anders parkeren de klanten op de stoep en krijgen ze een boete.”
Idyllisch
Wanneer we even tellen, noteren we 20 parkeerplaatsen op de Markt, 19 parkeerplaatsen op het Kerkplein en nog eens 12 parkeerplaatsen achter de kerk. Dat is behoorlijk veel metaal voor het relatief kleine centrum om en rond de kerk. In het Masterplan staat er een schets van hoe het Kerkplein er zou kunnen uitzien met meer groen en zonder wagens. Een idyllisch beeld, dat echter door de vele tegenstrijdige belangen weinig kans op slagen maakt. Grappig genoeg stelt de studie dat “de provincie de ambitie heeft masterplannen te ontwikkelen, die niet in de kast belanden.” Volgend jaar zijn we inmiddels twee jaar verder. En blijkbaar heeft niemand ook maar een idéé, hoe het nu verder moet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier