Sluipverkeer Stene zorgt voor discussie in gemeenteraad: “Snelheden vallen mee”
Wijkbewoners kaartten eind december aan dat Stene steeds meer gebruikt wordt als sluiproute om de drukke Torhoutsesteenweg te vermijden. Ze zijn de bijkomende drukte meer dan beu. Karel Labens (sp.a-stadsmakers) kaartte het probleem nog eens aan in de gemeenteraad. Er is volgens Labens een onveiligheidsgevoel omdat er te snel gereden wordt. Volgens Schepen Björn Anseeuw en korpschef Philip Caestecker blijkt echter uit recente gegevens dat de situatie meevalt.
“Er is een acuut verkeersprobleem”, zei Labens op de gemeenteraad maandag. “U zal zeggen dat het niet waar is, maar deze mensen spreken de waarheid. Het is echt onleefbaar geworden. Die inwoners komen naar ons omdat ze geen gehoor krijgen van de stad .” Naar aanleiding van de klachten heeft de politie al metingen gedaan in de betrokken straten. “In de snelheidsmetingen meten we gemiddelden tussen 35 km/uur waar je 50 km/uur mag. 85 procent van de bestuurders houdt zich aan een snelheid van 40 tot 45 km/uur. Maximumsnelheden liggen op begin 60 km/uur. Dat is een overtreding, maar die snelheden vallen goed mee. We hebben het hier vooral over een gevoel dat leeft bij de mensen. Ook wat ongevallen betreft, vallen de cijfers goed mee. Oorzakelijk hebben de ongevallen vaak ook niets met te hoge snelheid te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om een bewoner die een fietser aanrijdt bij het uitrijden of twee fietsers die tegen elkaar botsten. We blijven de vinger weliswaar aan de pols houden”, liet Caestecker weten.
Autoluw centrum
Schepen Björn Anseeuw liet weten dat het stadsbestuur bezig is om de mobiliteit te verbeteren, maar ook hier valt te horen de problemen beter meevallen dan gedacht. “ U schetst een doemscenario, maar als we de gegevens objectief bekijken, dan zijn er geen grote problemen. Om te beginnen moet je kijken wat sluipverkeer is. Als een hoofdweg verzadigd is, dan nemen mensen een andere route. Dat is niet verboden. Dat heeft veel te maken met de categorie van de weg. De vorige besturen hebben geoordeeld dat dit wegen zijn om gebieden te ontsluiten. U zegt nu dat dit een foute keuze was en ik treed u bij. In de wijken waar straten liggen die u noemt, daar is enkel bestemmingsverkeer wenselijk. We werken hier gestaag aan en starten met een autoluw centrum. Dit jaar zal dit vorm krijgen en later willen we hetzelfde doen in de wijken. Alles hangt aan elkaar en daarom is de ontsluitingsstudie van het Agentschap Wegen en Verkeer belangrijk. We hopen hier dit jaar de resultaten van binnen te krijgen”, liet Björn Anseeuw weten.
Veilige schoolomgeving
Volgens Labens gaat het niet snel genoeg. “Er is nu een probleem, niet in de toekomst”, vindt het raadslid. “Zo’n probleem is niet iets dat plots ontstaan is, maar iets van vele jaren. We doen daar heel wat aan. In de Steense dijk wordt er inderdaad te snel gereden. In 2021 zit de straat in een traject veilige schoolomgeving. Met de scholen zullen we ervoor zorgen dat de schoolomgevingen veiliger worden en de politie zal een grotere rol spelen in handhaven van snelheidsovertredingen”, antwoordde Anseeuw nog.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier