Oppositie verlaat tijdens stemming over overdracht deel N8 in Wevelgem tijdelijk de gemeenteraad

De N8 is al langer een doorn in het oog van de gemeente. © Kristof Desmet
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

Dat burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V) over de overdracht van een stuk van de drukke gewestweg N8 in Wevelgem nog voor de bespreking op de gemeenteraad van donderdagavond communiceerde met de media, is duidelijk niet naar de zin van de oppositiepartijen N-VA, Groen en Vooruit. Ze namen niet deel aan de stemming over de overdracht en verlieten tijdelijk de zitting.

Het kwam tot een overeenkomst met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het gaat in totaal om 700 meter in de doortocht Kortrijkstraat (vanaf kruispunt met Brugstraat inbegrepen), Grote Markt, Guldenbergplein, Vanackerestraat en Menenstraat, tot en met het kruispunt met de Artoisstraat en Moorselestraat inbegrepen.

Tunnel

“Er zal nog moeten een akkoord volgen en we weten niet wat de gemeente gaat doen met de herinrichting van het centrum”, aldus fractieleider Filip Daem (N-VA). “We dringen nog altijd aan op een technisch onderzoek voor een ondertunneling. Als het komt tot een overdracht van dat deel van de N8, dan gaan we die kosten zelf moeten dragen indien we kiezen voor een ondertunneling. Blijft AWV de wegbeheerder, dan komt er misschien op hun kosten een ondertunneling. Die beslissing is niet wijs. Er is voor de herinrichting van het centrum nog geen plan. Jullie gaan vrijdagavond feesten tijdens de Nacht van de N8, maar ik zou het veeleer de Nacht van de Gebakken Lucht noemen.”

“De enige die de overdracht kan tegenhouden, is de bevoegde minister”, reageert burgemeester Jan Seynhaeve. “De hoogste ambtenaar van AWV gaat akkoord. We vragen aan AWV al zes jaar om een zebrapad aan de Moorselestraat en ik zie niet in dat ze nu wel akkoord zullen gaan om de kosten voor een tunnel te dragen. Zes jaar geleden is het idee voor ondertunneling wel onderzocht, maar bleek het technisch niet mogelijk. Een van de kanten van de huizen in de Vanackerestraat zou moeten worden afgebroken. De geschatte kost voor een tunnel komt uit op tientallen miljoenen. Dat is niet realistisch en ik vraag me af wie hier gebakken lucht verkoopt.”

We doken eens in het archief en vonden terug dat er in 2022 door CD&V, N-VA, Groen en Vooruit na een ruim participatieproces een consensustekst over het centrum (masterplan) is ondertekend. Dit staat letterlijk in de tekst: ‘het werken aan een betere oversteekbaarheid van de N8. Om dit te borgen lijkt het noodzakelijk dat de gemeente wegbeheerder wordt van een deel van deze gewestweg’.

Samenloop van omstandigheden

Net zoals Filip Daem hadden ook fractieleiders Carlo De Winter (Groen) en Yves Goddeeris (Vooruit) het moeilijk met de communicatie van de burgemeester naar de media toe. Goddeeris noemde het vreemd.

Jan Seynhaeve noemde het een samenloop van omstandigheden. “Net zoals alle lijsttrekkers kreeg ik in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen van De Krant van West-Vlaanderen een rondvraag over de N8 en zo ging de bal aan het rollen”, reageert de burgemeester.

Wat we alleen maar kunnen bevestigen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier