Oppositie heeft bedenkingen bij aanpassingen stadsvernieuwingsproject Collegesite: “Minder parkeerplaatsen, maar wel meer appartementen?”
Donderdag zette de gemeenteraad het licht op groen voor de aanpassingen aan de plannen voor de collegesite, al hadden de oppositiepartijen hun bedenkingen. N-VA/Open Vld vroeg zich af of het wel logisch is om het aantal parkeerplaatsen te doen dalen als het aantal appartementen toeneemt. Volgens Vooruit pompte de stad dan weer veel te veel geld in het project, dat strikt genomen budgetneutraal zou moeten zijn voor de stadskas.
De aanpassingen aan het stadsvernieuwingsproject omvatten onder meer een uitbreiding van het projectgebied met een perceel van 1.838 vierkante meter (het deel aan de kant van de Ieperstraat, dat de Tieltse Bouwmaatschappij verkocht heeft aan de stad, red.), extra groen, meer handelsruimte, meer appartementen en een volwaardige verdieping voor het dienstencentrum. Verder wordt de geplande ondergrondse parking iets kleiner, waardoor het aantal parkeerplaatsen op de site daalt van 670 naar 586.
N-VA/Open Vld keurde de aanpassingen mee goed. Al hadden ze bedenkingen over de mobiliteit. “Honderd parkeerplaatsen minder, terwijl er meer appartementen komen. Dat lijkt ons niet erg logisch”, aldus Henk Maus. Zijn collega Hamdi Latifi nam de plaatsing van de laad- en loszone aan de kant van de Kortrijkstraat op de korrel. “De hoofdtoegang tot de ondergrondse parking komt aan de kant van de Ieperstraat, maar leveranciers worden wel de Kortrijkstraat in gestuurd. Dat zal leiden tot nog meer verkeer aan de Vierhoek. En als de vrachtwagens richting Markt rijden komen ze sowieso toch weer in de Ieperstraat terecht.”
Weinig vooruitgang
“Dit is een slechts een klein stapje”, aldus Simon Bekaert (Vooruit). “In tegenstelling tot wat er destijds beloofd werd zal de eerste steen zeker niet meer voor deze bestuursperiode zijn. Veel vooruitgang is er met dit dossier niet geboekt. Bovendien heb ik de indruk dat we cadeaus blijven geven aan de ontwikkelaars. Niet alleen heeft deze meerderheid heel veel gronden ingebracht, er werd ook 2,8 miljoen gespendeerd aan de aankoop van huizen. Alles samen gaat het wellicht om 8 à 9 miljoen euro aan belastinggeld. We worden financieel gerold en ik betwijfel sterk of dit nog budgetneutraal is. En wat krijgen we daarvoor in ruil? Een dienstencentrum, maar ook nog meer appartementen en dus nog meer beton. Een spijtige zaak voor de stadskas. Daarom gaan we ons onthouden op dit punt.”
Verkavelingsaanvraag
Schepen bevoegd voor de collegesite schepen Vincent Byttebier (CD&V) counterde. “In ruil voor onze inbreng krijgen we niet alleen een gloednieuw lokaal dienstencentrum met een volwaardige verdieping, maar ook een ruime ondergrondse parking én een volledig ingericht openbaar domein, goed voor meer dan 2.000 vierkante meter extra groen in het hart van onze stad. Dit blijft een budgetneutraal project, waar we niks hoeven in te steken. Bijkomend voordeel is dat we als stad ook zullen delen in eventuele latere winsten van het project. Wat de mobiliteit betreft, het aantal parkeerplaatsen was destijds erg ruim bemeten. Anderzijds werd eerder al vastgesteld dat een laad-en loszone aan de kant van de Ieperstraat voor verkeersconflicten zou kunnen zorgen. De Kortrijkstraat is een logische keuze, want daar zitten ook andere winkels, die ook beleverd moeten worden.”
Nu de aanpassingen goedgekeurd zijn zal binnenkort een verkavelingsaanvraag ingediend worden bij de provincie. Dan volgt een openbaar onderzoek, waarna de aanvraag van de verschillende omgevingsvergunningen kan starten. In de komende maanden wil het stadsbestuur het project in elk geval nog eens voorstellen aan de inwoners van Tielt. (SV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier