Nood aan snelle oplossing voor fietspad in Dikkebusstraat in Loker

Rond deze gracht draait het allemaal: Erfgoed en Commonwealth willen niet dat die gedempt wordt. © EF
Jos Remaut

Anderhalf jaar al duurt het gepalaver rond een stukje van 45 meter fietspad langs de Dikkebusstraat in Loker. Burgemeester Wieland De Meyer raakt het beu en wil nu de doorbraak forceren. Hij krijgt hierbij de steun van de oppositie, al heeft die bedenkingen bij zijn werkwijze.

De Dikkebusstraat verbindt Dranouter met Loker en is een drukke rechte weg die veel gebruikt wordt door fietsers. Onverantwoord eigenlijk dat hier geen fietspad ligt en het is dan ook al van in 2018 dat het gemeentebestuur hiervoor ijvert. Maar dit is een gewestweg en die staat niet bepaald hoog in de prioriteiten van het AWV. Vandaar dat de gemeente besloot om zelf het initiatief te nemen. “Met de Victoriastraat en de Galooiestraat hebben we al twee rustige parallelle wegen, zodat er eigenlijk maar zo’n 430 meter fietspad moet worden aangelegd langs de gewestweg zelf”, licht de burgemeester toe. Hiervoor moesten we niet al te veel grond verwerven, waardoor we ook de landbouwers vlot meekregen.”

“Waarom werden wij niet betrokken bij deze petitie?” – Nathan Duhayon (CD&V)

Er is echter één probleem: langs dat stuk ligt ook het Locre N° 10 Cemetery, en de gesprekken hieromtrent verliepen bijzonder moeilijk. “Anderhalf jaar werd onderhandeld met het Agentschap Onroerend Erfgoed en met de Commonwealth War Graves Commission om de passage voor de Britse begraafplaats goed te organiseren. Maar deze bleven echter onverbiddelijk: voor hen mag er geen fietspad lopen op de plaats waar sinds een paar jaar een gracht ligt. Zijn vinden dat de hele weg dan maar moet verlegd worden, maar dat ziet AWV dan weer niet zitten. Om moedeloos van te worden, temeer daar we regelmatig in deze gesprekken met andere personen te maken kregen en het vaak van vooraf aan beginnen was.”

“Om druk uit te oefenen om dit toch te vergunnen, startten we een petitie. In tien dagen werd deze 200 keer digitaal ondertekend en meer dan 300 keer op papier. Door deze druk kreeg het studiebureau al de opdracht om nog eens aanpassingen te maken, die voor de tegenpartij hopelijk wél aanvaardbaar zijn.”

Kritiek op petitie

Nu werd aan de gemeenteraad gevraagd een motivatienota goed te keuren die uitlegt waarom het fietspad daar geen afbreuk zal doen aan de erfgoedwaarde. De oppositie wou hier gerust in meegaan, al was er toch kritiek. Zowel N-VA als CD&V vonden het toch maar raar dat GB op zijn eentje de petitie georganiseerd had. “Duidelijk dat de verkiezingen er zitten aan te komen”, vond Ivo Fonteyne (N-VA), en Nathan Duhayon (CD&V) vroeg zich openlijk af waarom de andere partijen daar niet bij betrokken werden. Zijn partijgenoot Geert Debergh stelde dan ook voor om de passage over die petitie uit de motivatienota te schrappen. Maar de burgemeester had hier geen oren naar. “De duidelijke stem van de bevolking is net de sterkte”, vond hij. Toch lokte Duhayon nog een afzonderlijke stemming uit over de schrapping van de passage over de petitie.CD&V en N-VA waren hier voor, maar dat was niet genoeg om dat geschrapt te krijgen. Wat die partijen overigens niet belette om de nota op zich toch goed te keuren.

De burgemeester hoopt nu op een snelle oplossing. “Komt die er niet, dan vragen we een tijdelijke vergunning. Wordt ook die geweigerd, dan zullen we het fietspad realiseren zonder dit stukje, en de scholieren vragen om die ontbrekende 45 meter dan maar te voet te overbruggen, met de fiets in de hand…”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier