N-VA vraagt duidelijkheid over vrachtverkeer in Beernemstraat

De Beernemstraat slikt duidelijk meer tientonners dan haar lief is. © GGM
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

Tijdens de jongste gemeenteraad drong oppositieraadslid Pieter-Jan Verhoye (N-VA) aan op recente radartellingen in de Beernemstraat, dit in het kader van het vorig jaar goedgekeurd mobiliteitsplan. De overlast van zwaar verkeer in Wingene en Zwevezele staat namelijk al meer dan zes jaar op de agenda. “Welke maatregelen worden er genomen, om het vrachtverkeer te ontmoedigen?”, wilde het raadslid weten.

Raadslid Pieter-Jan Verhoye is niet aan zijn proefstuk toe om het hinderlijke vrachtverkeer in de Beernemstraat aan te klagen. Al in 2018 stipte hij aan dat er veel vrachtverkeer de Beernemstraat kiest, om richting E40 te rijden. Ondertussen zijn er wel ANPR-camera’s gekomen, een zone 30 en trajectcontroles.

In Zwevezele kwamen er borden, om het zwaar verkeer naar de N50 te sturen. Maar de meest recente tellingen dateren van 2022. “Vandaag staan we twee jaar verder en hebben we actuele gegevens nodig, om de vergelijking te maken”, stelt Verhoye. “Wanneer worden er opnieuw tellingen uitgevoerd? In welke mate zijn de snelheidsovertredingen afgenomen? Hoe wil het gemeentebestuur het vrachtverkeer verder ontmoedigen?”

Gewestweg

Burgemeester Lieven Huys antwoordde, dat de tellingen in de Beernemstraat dateren van oktober 2022. Daaruit blijkt dat – in vergelijking met het coronajaar 2020 – het vrachtverkeer daalde met één derde, van 16 naar 10,59 procent. “Door de ingevoerde trajectcontroles zijn de snelheidsovertredingen in de Beernemstraat van 61 procent gezakt naar quasi nihil”, aldus Huys. “Maar de Beernemstraat is een gewestweg. Wij kunnen als gemeente het zwaar verkeer daar niet verbieden.”

Wat betreft de Bruggestraat staat er midden juni een manuele telling op de agenda, waarbij de precieze voertuigtypes in kaart worden gebracht. Na de gemeenteraad liet raadslid Verhoye aan ons verstaan, dat hij nog altijd klachten krijgt van omwonenden en fietsers over de door vrachtverkeer geplaagde Beernemstraat. “We hebben een elektronische vrachtwagensluis nodig, een duidelijker bewegwijzering en een striktere handhaving”, aldus Pieter-Jan Verhoye.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier