Langverwacht verbod op doorgaand vrachtverkeer in Tielt komt er dit najaar: “Erg blij dat we dit konden realiseren”

Redactie KW

Al bijna twaalf jaar is er sprake van, maar er komt dit najaar eindelijk een verbod op zwaar doorgaand vrachtverkeer op de as van de Kasteelstraat, Grote Hulststraat en Felix d’Hoopstraat in Tielt. Dat antwoordde mobiliteitsschepen Vincent Byttebier (CD&V) op een vraag van Simon Bekaert (Vooruit). Die laatste bracht hetzelfde voorstel donderdag al voor de vijfde keer op vijf jaar tijd op de gemeenteraad.

Nadat in de vorige legislatuur al een verbod op doorgaand vrachtverkeer in de Stationstraat en de Sint-Michielstraat werd doorgevoerd, blijven er nog steeds veel vrachtwagens via da N399 dwars door Tielt rijden, langs de Vierhoek en langs den Bek, en dus ook langs de scholen in de Grote Hulststraat en de Conventieweg. Er is al heel veel inkt gevloeid over het dossier. Meerderheidspartij CD&V gaf meermaals aan voorstander te zijn, maar wou geen eenzijdig verbod doordrukken zonder overleg met wegbeheerder AWV. Wel stond het opgenomen in het mobiliteitsplan van de stad. Maar het bleef wachten op een uitvoering ervan. “Met onze fractie hebben we meermaals gepleit voor een onmiddellijk verbod”, aldus Bekaert. In 2023 kregen we te horen dat het er effectief zou komen. Maar de maand nadien werd daar deels op terug gekomen omdat de werken in de Gentstraat in Meulebeke nog niet af waren. Die werken zijn nu af, dus alle mogelijke obstakels zijn weg.”

“We zijn erg blij dat we dit nog deze legislatuur zullen kunnen realiseren”

Byttebier beaamde dat. “In juni vorig jaar al zijn we met Meulebeke overeen gekomen om het zwaar verkeer op termijn via de Nijverheidsstraat naar de Gentstraat te sturen. Toen die straat af was in maart hebben we meteen een brief richting Meulebeke gestuurd en onze vraag herhaald. Eind april kregen we daar een positief antwoord op, al wil men nu eerst werk maken van lichten aan het gevaarlijke kruispunt met de Nijverheidsstraat (Meulebeke communiceerde dat nieuws zelf donderdagnamiddag-red.) AWV liet weten dat daar snel werk van gemaakt zal worden. Er zal nog een aanvullend politiereglement op de raad moeten komen, maar als alles goed gaat zal het verbod dit najaar een feit zijn. We zijn erg blij dat we dit nog deze legislatuur zullen kunnen realiseren en zo een oplossing hebben die voor meer leefbaarheid zal zorgen.”

Vervollediging ring

Wat met de vervollediging van de ring? “De échte oplossing voor dit probleem is de vervollediging van de ring rond Tielt”, kwam Veerle Vervaeke (N-VA/Open Vld) tussen. “Maar omdat dat blijft aanslepen hadden wij in de vorige legislatuur met de verbreding van de Sint-Amandsstraat wel een degelijk alternatief gepland. Spijtig genoeg heeft deze meerderheid dat plan teruggedraaid. En de voorbije jaren is het toch opvallend stil gebleven over de zuidwestelijke tangent.”

Daar ging Byttebier niet mee akkoord. “Het klopt dat de vervollediging van de ring dé oplossing zou zijn. En daar blijven we ook voor ijveren. Zo is er een haalbaarheidsstudie besteld, terwijl de ring opgenomen is in de planning van de vervoersregioraad.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier