Gemeenteraad Veurne neemt mobiliteitsplan onder de loep: “Vrij veel consensus”
Op de gemeenteraad werden de drie prioritaire thema’s van het mobiliteitsplan onder de loep genomen: circulatie in het centrum, parkeerbeleid en fietsbeleid. Ook de adviezen ingewonnen op de infomarkt, van de adviesraden en de gemeenteraadscommissie van 22 november 2023 werden verwerkt.
Pascal Sticker, schepen van Mobiliteit, lichtte het plan toe. “Het mobiliteitsplan is verankerd op basis van het STOP-principe, met als prioriteit Stappen, dan Trappen, Openbaar vervoer en Privévervoer. De werkgroep is met alle input aan de slag gegaan, en er was grote consensus rond het invoeren van een fietszone aan de binnenring in onze stad. Dat is al een zone 30, en er zal dan ook een inhaalverbod op fietsers gelden. Het tweerichtingsverkeer in de Ooststraat blijft behouden, maar is niet verplicht.”
Parkeerbeleid
Ook rond parkeren was er een grote consensus. “Het is de bedoeling om de randparkings met borden aan te duiden. Er was ook vraag om Shop&Go-parkeerplaatsen te voorzien, met maximaal 30 minuten parkeertijd. Wat de aanpak van de circulatie in de binnenstad betreft, kwamen er diverse opmerkingen vanuit de adviesraden. Zo was er onder meer de opmerking dat het beter zou zijn om niet meer te parkeren op de Grote Markt, of het idee om de binnenstad op te splitsen in een viertal grote lobben, met aandacht voor de bereikbaarheid van de Grote Markt. We hebben geprobeerd om het plan zo uit te werken dat we de grootste gemene deler kunnen behouden. Belangrijk is dat we een knip voorzien in de Ooststraat, aan de rotonde over de kanaalbrug. Een dubbele knip is gepland op de Grote Markt, bij het binnenrijden via de Zuidstraat en bij het binnenrijden via de Appelmarkt.”
Uiteraard moeten er ook keuzes gemaakt worden. “Er zijn enkele wijzigingen die vooral de verkeersveiligheid ten goede zullen komen. In de Vleeshouwersstraat, waar eenrichtingsverkeer geldt, zal iedereen bij het uitrijden verplicht rechtsaf moeten in de D. Dehaenelaan. In de Duinkerkestraat behouden we tweerichtingsverkeer, maar ben je verplicht linksaf te slaan bij het uitrijden. Aan de Kaaiplaats willen we eenrichtingsverkeer invoeren, om het zoekverkeer naar parkeergelegenheid te vermijden.”
Om nog te kunnen bijsturen, werd het mobiliteitsplan enkel ‘voorlopig’ vastgesteld op de gemeenteraad.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier