Gemeenteraad keurt zone 30 in Bikschote en Poelkapelle goed
In een aantal straten in Langemark-Poelkapelle zal een stuk trager gereden moeten worden. De gemeenteraad keurde maandag onder meer in het centrum in Bikschote en de Langemarkstraat en de Wallemolenstraat in Poelkapelle een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur goed.
Een heel stuk van de agenda van de gemeenteraad was ingepalmd door aanvullende verkeersreglementen. Zo wordt er een zone 30 ingevoerd in de Bikschotestraat tussen de Pilkemstraat en huisnummer 118, in de Schiethoek en de Langemarkstraat tussen de rotonde en huisnummer 18/25 en in de Schoolstraat en de Wallemolenstraat tussen de rotonde en de Kwellestraat.
Geen schoolomgeving
Jan Halewyck (CD&V) vroeg zich echter af wat het kader is om een zone 30 af te bakenen. “Volgens ons zou dat de schoolomgeving en een aangepaste straatontwerp dat vraagt om niet sneller dan 30 te rijden, moeten zijn. Maar dat is het hier niet. Over de Schiethoek is misschien te discussiëren, maar dat zou moeten passen in een algemeen reglement voor alle dergelijke woonwijken zonder doorgaand verkeer. Het stuk Langemarkstraat is echter geen schoolomgeving en een tweebaansweg met aparte fietsstroken. Volgens ons heeft het geen zin om dat in te voeren als het straatprofiel niet visueel of technisch aangepast is. Zone 30 invoeren zonder handhaving heeft ook geen zin. En als het probleem nu is dat er in dit uitdagend lang recht stuk weg sneller dan 50 kilometer per uur gereden wordt, handhaaf dat dan.”
Ook in Brugseweg?
Schepen van Mobiliteit Jean-Marie Callewaert (Vooruit) verwees naar het geplande vrijliggende fietspad dat er volgend jaar komt tussen Poelkapelle en Langemark. “In het ontwerp komen er fietssuggestiestroken wanneer men in de bewoning komt. Daar wordt sowieso zone 30 ingevoerd, ongeveer tot waar het nu voorzien is. Op de bewonersvergadering vroeg men waarom er moet gewacht worden om zone 30 in te voeren tot die weg aangelegd wordt. Er wordt ook zone 30 ingevoerd voorbij het rondpunt in de Wallemolenstraat. Als je het in de ene straat invoert en er is een draagvlak in de Langemarkstraat, dan is het beter om gezamenlijk de borden aan te kopen. In de toekomst zouden we ook in de Brugseweg zone 30 willen invoeren, maar daar hebben we het Agentschap Wegen & Verkeer voor nodig.”
Leefbaarheid
“Het heeft ook te maken met de leefbaarheid van je dorp”, vulde burgemeester Dominique Cool (N-VA) aan. “Regelmatig hebben we iemand aan de lijn van de dorpskern van Poelkapelle of Sint-Juliaan die niet gelukkig is dat al dat verkeer daar passeert. Zeker wanneer ‘s nachts vrachtwagens door de straat razen. Ik denk niet dat je iemand zal vinden in de Brugseweg of Langemarkstraat die daar rouwig om is.” (TOGH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier