Avelgem start 2021 in een nieuw kleedje
Vrijdagavond 8 januari lanceerde het gemeentebestuur van Avelgem haar gloednieuwe huisstijl. De ligging aan de Schelde, de natuur en de dynamiek staan hierin centraal. Dit zal binnenkort overal in het straatbeeld zichtbaar zijn.
In aanwezigheid van het voltallige schepencollege en de pers werd het nieuwe logo uit de doeken gegaan. “We zijn fier om een Scheldegemeente te zijn en dat straalt de nieuwe huisstijl ook uit”, klinkt burgemeester Lut Deseyn (Gemeentebelangen) trots.
“De combinatie van blauw en groen creëert het perfecte evenwicht tussen water en natuur. Onze slagzin ‘Avelgem aan de Schelde’, zet de belangrijke waarde van de rivier in de verf. De Schelde vormt ook de grens van de gemeente.”
Fietsbrug in beeldmerk
Avelgem vormt een knooppunt van verschillende fiets- en wandelroutes. De IJzerwegbrug, beter gekend als de fietsbrug over de Schelde, is een belangrijke schakel die West-Vlaanderen verbindt met Oost-Vlaanderen en Henegouwen. “Het communicatiebureau Grafoman uit Ronse verwerkte deze schakel en de ‘A’ van Avelgem in het beeldmerk”, vult schepen van Communicatie Tom Beunens (Tandem) aan. “Ook voor de stad Ronse maakten zij het stadslogo en voor Oudenaarde deden ze ook een aantal grafische opdrachten.”
“Bepaalde gemeentediensten zoals de jeugd- en sportdienst, de bibliotheek en gemeenschapscentrum Spikkerelle zullen een sublogo krijgen dat afgeleid is van het hoofdlogo. Zo hebben ze een eigen identiteit, maar passen ze toch in het nieuwe geheel. Het oude logo dateerde van het jaar 2000 en was wat gedateerd en kleurloos .” Het totale kostenplaatje voor dit appelblauwgroene, dynamische ontwerp bedraagt 70.000 euro.
Nieuwe gedaante
“Een sterk bedrijf heeft een sterk merk nodig”, vervolgt de burgemeester. “Avelgem zal opnieuw bruisen zoals veertig jaar geleden. Samen met Spiere-Helkijn zijn we de twee parels aan de Schelde.”
“Niet alleen het straatbeeld van Avelgem zal binnenkort een nieuwe gedaante hebben, ook de website, de wapperende vlaggen, het infomagazine en de sociale media kregen een nieuw jasje. De inwoners kregen een opvouwbare winkeltas cadeau, volledig in lijn met de nieuwe huisstijl. Ook de broodzakken van de Avelgemse bakkers konden er niet aan ontkomen”, zegt een stralende burgemeester. (GV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier