Op 1 november neemt ze officieel over, maar donderdag legde kersvers schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Annelies Vandenbussche (SP.A) al de eed af. Ze volgt Francis Watteeuw op, die door een carrièrewending afscheid neemt van zijn mandaat. “Verkeersveiligheid staat met stip op één.”
Een nieuw gezicht met een pak ervaring. Zo kan je kersvers schepen Annelies Vandenbussche omschrijven. De 39-jarige verpleegkundige bij AZ Groeninge, getrouwd met Tom Prinzie, mama van Tijl (12) en Floor (10) en pleegmoeder van een 14-jarige dochter, legde donderdagavond tijdens de gemeenteraad de eed af als schepen.
Francis Watteeuw (49) koos voor een nieuwe job als algemeen directeur van het Centrum voor Ambulante Revalidatie Overleie en kan dat niet langer verenigen met een functie als schepen. “Ik had voor mezelf wel uitgemaakt dat dit mijn laatste bestuursperiode zou zijn, maar dat de wissel er nu al komt, stond niet gepland”, zegt Francis. “Na elf jaar als schepen keer ik terug naar de gemeenteraadsbanken als raadslid.”
“Ik herinner me nog het moment dat je de vraag stelde”, glimlacht Annelies. “Eind mei ergens, tijdens de hectische coronagolf, ‘s avonds laat en via een videocall. Neem iets om te drinken, het is belangrijk, zei Francis. Mijn eerste reactie? Ik denk dat ik vijf minuten niets heb gezegd.” (lacht)
“Gelukkig blijft Francis wel betrokken en kan ik altijd om raad vragen” – Annelies Vandenbussche
“Daarna zei je dat je er even over wilde nadenken, om heel snel toch toe te zeggen”, pikt Francis in. “De keuze voor Annelies is in mij ogen een evidentie: ze heeft de ervaring als gemeenteraadslid (Annelies is al 14 jaar politiek actief in Kuurne, red.), ze had het tweede meeste stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen en ze heeft gewoon de kwaliteiten voor die rol. Ik ben ervan overtuigd dat zij dat schepenambt uitstekend zal invullen.”
Schoonmoeder
Twijfels voelt Annelies niet, gezonde spanning uiteraard wel. “Ik ben blij dat de eedaflegging fysiek kon, dat is toch een speciaal moment. Voor het eerst in hun leven zullen mijn ouders bij een gemeenteraad aanwezig zijn”, glimlacht ze. “Ik ben wel trots, ja. Ann (Messelier, red.) krijgt er straks een vrouw bij en in januari 2022 zijn we met Els Verhagen zelfs met drie vrouwen in het college. Dat zal ongetwijfeld voor een andere dynamiek zorgen. Vrouwen als schepen vind ik wel een belangrijk signaal. Ik kijk vooral ook uit naar die eerste maanden, al weet ik tegelijk dat er heel wat op me af zal komen. Gelukkig blijft Francis wel betrokken en kan ik hem altijd om raad vragen.”
“Al ben ik niet van plan om je schoonmoeder te spelen, met alle respect voor alle goede schoonmoeders natuurlijk”, lacht Francis. “Neen, ik denk dat Annelies in eerste instantie zichzelf moet blijven, haar eigen gedacht vormen, eigen accenten leggen. En als er vragen zijn, dan zal ik er staan.”
Met onder meer mobiliteit, openbare werken en klimaat neemt Annelies de bevoegdheden van Francis integraal over. Zeker die eerste twee thema’s zijn vaak voer voor discussie, al dan niet op sociale media. “Maar als ik je een tip mag geven: trek gescheld of onbeleefde reacties nooit persoonlijk aan”, zegt de afscheidnemende schepen. “Mobiliteit en openbare werken hebben veelal een directe impact op mensen hun doen en laten en het is normaal dat iedereen daar een mening over heeft. We hoeven ook niet allemaal hetzelfde te denken.”
“Reageren deed en doe ik wel, op reacties die onderbouwd en netjes geformuleerd zijn. Ik ben trouwens van het idee: als je als bestuur een bepaalde visie aanhang of een project uitstippelt, dan hou je daar aan vast. Niet dat er geen ruimte is voor nieuwe ideeën of interessante inzichten, maar de lijn is toch de lijn.”
“Dat is een van de kwaliteiten die ik in Francis bewonder: die vastberadenheid, dat doorzettingsvermogen”, pikt Annelies in. “Hij is bereid om naar iedereen te luisteren, maar weet tegelijk waar hij samen met de ploeg naartoe wil.” “Ik denk dat we dat wel enigszins delen. Annelies is iemand die voor haar mening durft uit te komen, maar ze focust vooral op samenwerking en het algemeen belang. En net dat heb je als schepen zeker nodig”, aldus Francis Watteeuw.
Verkeersveiligheid
Een van de projecten waar ze als schepen nauw bij betrokken zal zijn, is de geplande centrumvernieuwing. “Vanzelfsprekend zal dat een grote impact hebben op onze gemeente”, zegt Annelies. “Ik denk dat het belangrijk is dat we verkeersveiligheid met stip op één durven zetten. Veilig voor fietsers, voor voetgangers, maar daarom niet per se zonder ruimte voor de auto. Ik wil bovendien ook verder kijken dan enkel het centrum. We moeten ook aandacht blijven hebben voor de wijken, voor wat er op vlak van mobiliteit op Sint-Pieter moet gebeuren.”
“Ik denk dat we op veel vlakken, mobiliteit en energie bijvoorbeeld, al grote stappen voorwaarts hebben gezet”, sluit Francis Watteeuw af. “Denk maar aan het warmtenet, toch vrij uniek voor een gemeente als Kuurne. Denk ook aan het zonnepanelenproject op de openbare gebouwen. We doen ook ons best om Kuurne te ontharden, allemaal initiatieven waar wij als SP.A sterk aan hebben getrokken. Dat zal Annelies zonder twijfel blijven doen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier