Het gemeentebestuur opende vorige week dinsdag de Kanaalzone West. Dat is een wegenproject om de ontsluiting van groot vrachtverkeer voor bedrijven langs het kanaal Roeselare-Leie te optimaliseren. De opening gebeurde in het bijzijn van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
De aftrap van het project werd gegeven in 2015 en de eigenlijke werken ging in 2016 van start. Het duurde uiteindelijk anderhalf jaar vooraleer men de nieuwe ontsluitingsweg feestelijk kon openen. “Het idee groeide een tiental jaar geleden. De ontsluitingsweg moest ervoor zorgen dat vrachtverkeer niet meer langs de Ooigemse dorpskern moet rijden. Nu kan men van aan het kanaal nagenoeg rechtstreeks op de N382 richting E17 gaan”, geeft schepen van Openbare Werken Daisy Haydon (CD&V) aan.
De ontsluitingsweg mondt uit op een rondpunt aan de Fabiolabrug richting Oostrozebeke. “Een rondpunt is de veiligste optie. Ook de brug werd verbreed zodat fietsers comfortabeler en veiliger van Ooigem naar Oostrozebeke kunnen rijden. In totaal bedroeg het kostenplaatje van deze werken 3.240.000 euro. Dat is het grootste wegenproject van deze legislatuur”, vertelt Haydon.
Het rondpunt heeft ook nog een culturele toets gekregen. “Het kunstwerk Perpetuum Mobile, of in het Ooigems de meulne van Vennens, siert het rondpunt. Wij zijn Walter Vanden Avenne van het gelijknamige voederbedrijf heel dankbaar voor de schenking van het werk.”
De wegenwerken zorgden er ook voor dat de imposante platanenrij in de Fabiolalaan moesten verdwijnen. “Wij kozen voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker en legden een gescheiden fietspad aan. Dat primeert boven de bomenrij, die toch wel de prachtige ingang van Ooigem was”, geeft Haydon toe. “Maar in het volgende plantseizoen is een nieuwe aanplanting van bomen voorzien zodat de groene buffer in ere wordt hersteld.” (NVR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier