Hans Feys (CD&V Ieper): “Proefrotonde Kalfvaart moeilijk te nemen voor ambulances”

Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Begin mei werden de verkeerslichten op het kruispunt van de Kalfvaart en de Dehemlaan met de Brugseweg vervangen door een rotonde. Het proefproject had een betere verkeerscirculatie voor ogen, maar volgens gemeenteraadslid Hans Feys (CD&V), die werkt als chirurg in het Jan Yperman Ziekenhuis, hebben ambulancechauffeurs het moeilijk om het rondpunt vlot te nemen.

“Met name vanuit de richting kop van de vaart naar de Kalfvaart en vanuit de richting Dehemlaan naar Sint-Jan kan dit rondpunt niet vloeiend worden genomen”, aldus Hans Feys op de gemeenteraad maandagavond. “Zelfs voor personenwagens is dit niet gemakkelijk. Als je even stilhoudt om te kijken zie je dat quasi alle bestelwagens en zeker de vrachtwagens gewoon rechtdoor over het middendeel van het rondpunt doorrijden, wat ervoor zorgt dat de snelheid quasi niet wordt verminderd. Dit maakt het gevaar voor de fietsers zeer groot.”

Paaltjes gesneuveld

Fietsers zelf maken de situatie soms ook gevaarlijk. “Gezien de scherpe bocht die men moet nemen wegens de korte draaicirkel van het rondpunt, wijken ze af van het fietspad en gaan ze direct over de rijweg naar de andere kant”, vervolgde Hans Feys. “We begrijpen dat de beschikbare oppervlakte voor dit rondpunt een probleem is naar aanleg en veiligheid, maar zouden toch niet graag zien dat hier een verkeersgevaarlijk punt wordt gecreëerd. Sinds de installatie van de rotonde zijn er zeker al drie paaltjes die de richting aangeven en de verschillende zones beschermen gesneuveld. Zijn er al ongevallen gebeurd?”

Doorstroming

“Recent werd inderdaad een proefrotonde aangelegd langs de Kalfvaart-Brugseweg”, antwoordde burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper). “De verkeerslichten aan het kruispunt dienden sowieso vervangen te worden want ze dreigden elk moment uit te vallen met alle verkeersonveilige gevolgen van dien. De keuze voor een rotonde in proefproject was ingegeven door een verbetering van de doorstroming, niet langer nodeloos moeten wachten voor rode lichten en ook het tegengaan van net het verhogen van de snelheid bij groen licht. Het is zoals ik zei een proefopstelling, gelijkaardig als op de Meenseweg. Uiteraard met de bedoeling om te evalueren. Daar zal verkeersveiligheid voor alle weggebruikers een belangrijk onderdeel van uitmaken. Ik geef wel al mee dat de meeste reacties die mij bereikt hebben tot op vandaag positief zijn, maar we zullen alle voor- en nadelen afwegen bij de eindevaluatie.”

Middeneiland bewust overrijdbaar

“Voor de fietsveiligheid werd het fietspad in een rode coating voorzien – je kunt er niets naast kijken dat dat het pad is dat je als fietser dient te volgen – , en op bepaalde locaties werden paaltjes geplaatst ter bescherming. Het betreffen overigens flexibele paaltjes, die terug recht veren. Ik ben daar vandaag nog gepasseerd en alle paaltjes staan nog op hun plaats”, merkte de burgemeester nog op. “Het middeneiland is bewust deels overrijdbaar gemaakt zodat het door het zwaarder vervoer deels gebruikt kan worden om bepaalde manoeuvres uit te voeren. Ik geef wel mee dat het kruispunt gelegen is binnen de tonnagezone, dus vrachtwagens mogen er in principe maar beperkt passeren. Bij de keuze voor een volwaardige rondpunt zullen er uiteraard optimalisaties gebeuren.”

“Wat de ambulances betreft: ik zit in de agendacommissie en raad van bestuur van het Jan Yperman en werd nog niet aangesproken over problemen die ambulances ondervinden. Maar ik zit binnenkort met de collega’s samen en zal dit aankaarten. Van de politie kreeg ik wel al positieve feedback en ook de brandweer liet weten dat ze geen obstakel ondervinden”, besloot Emmily Talpe. (TOGH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier