De provincieraad gaf groen licht voor de heraanleg van 8,3 kilometer fietspad op oude spoorlijn 63, alom bekend als de Vrijbosroute. Het pad wordt breder en aangekleed in de huisstijl van de andere groene assen.
Op vandaag ligt er op grote stukken van dit traject een zeker fietspad, en bepaalde delen zijn zelfs opgenomen in het recreatief knooppuntennetwerk van Westtoer. Maar de provincie wil dit fietspad nu aanpassen aan de noden van deze tijd, waarin woon-werkverkeer per fiets, vaak ook aan een flinke snelheid per elektrische fiets, meer en meer in de mode raakt. De Vrijbosroute zal in de toekomst deel gaan uitmaken van de fietssnelweg F351, van Torhout naar Ieper.
Tussen de Noordhofweg in Ieper en het Ieperleekanaal in Boezinge komt er een dubbelrichtingsfietspad met een verharding in ternair mengsel, met een breedte van 2,80 meter. Voorbij de spoorbrug over het kanaal buigt het fietspad dan af richting Langemark, waar het tot aan de Hoyaardstraat op een breedte van 2,50 meter zal worden gebracht en aangelegd in asfalt. Het Ledwigemonument zal een klein beetje worden verplaatst.
De werken, zullen ruim 2,8 miljoen euro kosten en worden volledig gefinancierd door de provincie. Ze bevatten naast de grond- en afbraakwerken en het aanbrengen van de nieuwe verharding ook de afbakening van de grens met kastanjepalen, de aanleg van nieuwe grachten en het inrichten van de kruisingen met mijlpalen volgens de huisstijl van de groene assen, die we al op heel wat andere plaatsen in de provincie kunnen zien. Ook de bruggen over de Martjesvaart in Langemark en het Ieperleekanaal in Boezinge worden gerenoveerd en verstevigd. De werken zullen dit najaar starten en ruim 9 maanden duren. In een tweede fase volgt in 2020 dan de herinrichting van de oude spoorbedding tussen de Hoyaardstraat in Langemark en de Hoogledestraat in Kortemark.
Nieuw fietspad in Geluwe
Ook een ander fietspaddossier kreeg vanmiddag groen licht op de provincieraad : langs de Reutelbeek in Geluwe komt er een nieuw dubbelrichtingsfietspad van 2,50 meter breed en bijna een halve kilometer lang, tussen de Lourdesstraat en de expresweg N58. Het zal aansluiten op het fietspad tussen de Reutelbeekstraat en de Lourdesstraat, dat tien jaar geleden al werd aangelegd. Het moet een rustige en veilige fietsverbinding naar het centrum bieden voor de bewoners van de woonwijken tussen de Menenstraat en de Reutelbeek. Door de groene omgeving zal het nieuwe traject ook een zekere recreatieve waarde hebben. De verharding zal bestaan uit betontegels met ingezaaid gras, en in bredere groenzones langs het fietspad zullen enkele knoteiken worden aangeplant.
De werken moeten starten in het najaar en zullen ongeveer drie maanden duren. Ze zullen ruim 238.000 euro kosten, waarvan één derde ten laste van de provincie. De rest wordt betaald door de stad Wervik, die op zijn beurt dan weer een Europese subsidie krijgt voor meer dan de helft, omdat de werken deel uitmaken van het Interregproject Valys, dat de natuur, het landschap en de open ruimte wil verbeteren in de Leievallei..
Het nieuwe fietspad zal echter niet aansluiten op de expresweg N58, dat zou veel te gevaarlijk zijn. Daarom zal de stad Wervik op enkele meter van de expresweg een parallel afleidingsfietspad aanleggen naar de fietstunnel van de N8 onder de expresweg door. Zo zal op een veilige manier de verbinding kunnen worden gemaakt met Menen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier