Volgens kersvers burgemeester Dirk De fauw is er dringend nood aan een fietsers- en voetgangersbrug aan het station van Brugge. “Want er gebeuren te veel ongevallen”, zei hij tijdens zijn allereerste speech als burgervader, bij Rotary Brugge ‘t Vrije.
De nieuwe Brugse burgemeester Dirk De fauw (CD&V) was te gast bij Rotary Brugge ‘t Vrije in het Crowne Plaza Hotel. In primeur lichtte hij er enkele prioriteiten voor zijn toekomstig beleid toe. “We hebben er Open VLD bij genomen, omdat wij het beleid willen vernieuwen. Mathematisch was het niet nodig en konden CD&V en SP.A verder doen, met enkel een switch tussen Renaat Landuyt en mezelf. Maar dat zou enkel oude wijn in nieuwe zakken opgeleverd hebben. Of omgekeerd: nieuwe wijn in oude zakken”, lachte hij.
Tegelijkertijd verdedigde Dirk De fauw zich tegen de kritiek dat de Brugse politici postjespakkers zouden zijn, omdat in tegenstelling tot andere steden de schepenzitjes verdeeld werden vooraleer het bestuursakkoord uitgetekend werd. “De schepenen zijn gekozen op hun expertise en konden bijgevolg mee het zestig pagina’s dikke bestuursakkoord schrijven.”
Warme stad
De Brugse kernwoorden voor de komende zes jaar zijn voor Dirk De fauw een warme, ondernemende stad, een culturele en culinaire hoofdstad en een havenstad. “Vanuit mijn ervaring als OCMW-voorzitter wil ik als burgemeester blijven strijden tegen armoede. Elke inwoner in elke deelgemeente moet kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Daarnaast is het geen toeval dat ik ook het noord-zuidbeleid onder mijn hoede neem. Brugge moet ook een strategie van internationale solidariteit nastreven.”
Eén van de topprioriteiten wordt het terugwinnen van het vertrouwen van de burgers. Dirk De fauw: “84 procent van de Bruggelingen is fier op zijn stad. Amper 27 procent heeft vertrouwen in het beleid. In zes jaar tijd is dat bijna gehalveerd. Dat de burger zijn lokale politici al niet meer vertrouwt is erg. Dat moet veranderen. Al sterk ik mij aan het feit dat de Brugse kiezers op 14 oktober getoond hebben dat ze vooral over één partij ontevreden waren, want CD&V ging vooruit.”
“Om het vertrouwen te herstellen, zal het college de boer moeten opgaan. Een tournee langs de verschillende wijken, om de beleidsnota uit te leggen én om met de burgers een pintje of een kop koffie te drinken. Bovendien zullen we moeten luisteren naar wat op de lever ligt van de bevolking. Snel een oplossing vinden voor een kapot voetpad, een omgevallen boom of een ontbrekende zitbank kan al helpen.”
Mobiliteit
Ook inzake mobiliteit zijn er volgens De fauw accentwijzigingen nodig. “We gaan de voorbije beslissingen niet herroepen, maar alles evolueert, een mobiliteitsbeleid moet voortdurend aangepast worden. De toegankelijkheid van de stad is belangrijk, de bewoners moeten hun boodschappen aan hun voordeur kunnen afzetten. Tegelijkertijd moeten bepaalde straten, zoals Katelijnestraat en Mariastraat, op bepaalde tijdstippen autovrij kunnen zijn. Belangrijk is dat toeristen ontmoedigd worden om hun auto op straat in de binnenstad te parkeren.”
“Toen ik naar hier kwam, waren de helft van de parkeerplaatsen in de Ezelstraat ingenomen door auto’s met buitenlandse nummerplaten. Tijdens de koopjesdagen zijn alle ondergrondse parkings om 10 uur volzet; er is nood aan extra randparkings. Ik heb goede hoop dat de discussie met De Lijn omtrent de bussen opgelost raakt, omdat voortaan de arrondissementen mogen bepalen hoe het openbaar vervoer ingevuld wordt. Daarnaast moet het verkeer aan het stationsplein veiliger. Een tunnel is te duur, de oplossing is een brug voor fietsers en voetgangers.”
“Om het cultuurtoerisme te promoten moet de Triënnale voortgezet en uitgebreid worden naar de randgemeenten, met hedendaagse kunst op rotondes en pleinen. Wat de nieuwe expohal betreft, is er nood aan een vergelijkende studie tussen de sites van het KTA en Sint-Andreas. Hoe dan ook, we zoeken de ideale expo-site voor de stedelijke musea én private organisatoren. Men vindt de site van Sint-Andreas te duur, maar ze is 12.000 vierkante meter groot, terwijl nu al gezegd wordt dat de 5.000 vierkante meter van het KTA te klein zijn. Veel hangt af van de vraag wanneer Sint-Andreas kan verhuizen.”
Brexit
Tot slot had Dirk De fauw het ook nog over de haven van Zeebrugge. “De Brexit baart ons zorgen, de transportbedrijven zijn nog niet klaar. Wij verwachten dagelijks 200 vrachtwagens in Zeebrugge, die er meer dan een dag zullen staan, voor het vervullen van de douanefaciliteiten. Vermoedelijk zal hiervoor een rijstrook op de Isabellalaan moeten gebruikt worden. Want een rijvak op de A11 is geen alternatief. Trouwens, Zeebrugge moet op termijn meer samenwerken met Antwerpen. Het is ridicuul dat containertransporten vanuit Shanghai naar Zeebrugge of Antwerpen minder kosten dan de trafiek tussen beide Vlaamse havens omwille van taksen. Een fusie tussen beide havens is niet aan de orde, wel een overkoepelende structuur.”
“Brugge moet ook meer samenwerken met de omliggende gemeenten, naar het voorbeeld van de Roeselaarse regio. Centrumstad Brugge moet het initiatief nemen voor meer samenwerking inzake openbaar vervoer, afvalverwerking, mobiliteit en cultuur”, besluit Dirk De fauw. (SVK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier