Op maandag 20 april vindt de eerste digitale gemeenteraad plaats in Langemark. Pers en publiek zijn door de coronamaatregelen niet uitgenodigd. Tope8920 is niet gelukkig met de aanpak. “Het schepencollege muilkorft het politiek debat.”
Corona maakt vergaderen moeilijker. De gemeenteraad zal verlopen via het programma van e-besluitbvorming. “Wij hadden liever dat de kaart van de videoconferentie werd getrokken. Daar wordt door het schepencollege niet op ingegaan. Volgens het college omdat niet alle raadsleden zich daarop kunnen organiseren. Nu moeten we tegen maandagmorgen onze besluiten schriftelijk kenbaar maken en onze stemhouding. Ben je niet akkoord, dan kan je nog eens telefonisch van gedachten wisselen met een schepen die bevoegd is voor een bepaald agendapunt. Wordt van dat gesprek een verslag gemaakt? Het debat is niet gegarandeerd”, evalueert Laurent Hoornaert de keuze namens Tope8920.
Schepen van Communicatie, Dominique Cool (N-VA): “Wij hebben net als Staden een keuze gemaakt voor dit systeem. Videoconferentie is niet eenvoudig met veel mensen. Enkel Tope8920 stelt videoconferentie voor. Hij wil ons ook ondervragen over onze aanpak van de coronacrisis. Het is nu geen moment om er een show van te maken. Trouwens hij moet daarvoor geen 2 weken wachten. Bij problemen kan hij ons onmiddellijk contacteren.”
Gemeente wil af van aannemer Houthulstseweg
In de gemeenteraad van december 2019 werd een dading goedgekeurd over de vroegtijdige beëindiging van de samenwerking met aannemer Norré-Behaegel voor de herinrichting van de Houthulstseweg in Poelkapelle. Voor de aanpak van 3 zijstraten van de hoofdweg wil de gemeente met een andere aannemer in zee gaan. “We willen de bewoners van de zijwegen de eerdere calvarietocht van de Houthulsteweg besparen“, liet burgemeester Lieven Vanbelleghem (CD&V) zich eerder op gemeenteraden ontvallen.
De dading bestaat er in dat de samenwerking met de aannemer Norré-Behaegel wordt stopgezet. In ruil voor de kost van de beëindiging van de werken zou de aannemer 100.000 euro betalen aan de bouwheer, de gemeente.
“N-VA had als lid van de meerderheid, toen het punt in december voorkwam, tegengestemd. De overeenkomst van de dading blijft behouden, enkel de data worden geactualiseerd. Dat is een van de agendapunten. Ik wil nu wel eens weten of N-VA het geweer van schouder veranderd. Daarom is dat face to face debat zo fundamenteel”, herhaalt Laurent Hoornaert zijn bezwaar aan de hand van een voorbeeld.
Dading is goed voor aannemer meent N-VA
Schepen Dominique Cool reageert namens N-VA schriftelijk op hun afkeuring van het punt: “We kunnen ons als N-VA niet vinden in deze dading omdat wij geen enkel rationeel element hebben om de werken stop te zetten. Emotionele redenen en interpersoonlijke conflicten in dit dossier zijn het enige wat aanleiding heeft tot het opstellen van deze dading, want alle tekortkomingen die middels PV’s aan de aannemer werden toegedicht door het studiebureau werden volgens onze informatie hetzij opgelost, hetzij weerlegt. Trouwens is het hier de vraag wie hier aanstuurt op een stopzetting van de werken. Is dit Langemark-Poelkapelle of alle opdrachtgevende besturen samen of de aannemer ? In een eerste versie lazen we dat de aannemer de initiatiefnemer was maar dat dit zo niet zou mogen worden verwoord. Dus duidelijke vraag wie hier feitelijk het einde wenst van de nog steeds lopende opdracht en dit ook zo mee te nemen in de dading met alle financiële gevolgen ten laste van die initiatiefnemer.”
“In artikel 4 van de dading worden de financiële consequenties heel mistig beschreven, maar nadeliger voor ons kon wellicht niet. Het studiebureau is volgens ons medeverantwoordelijk voor het onvoorzien verloop van het werk en betaalt niks. In een eerdere raming bedroegen de totale kosten 520.000 euro en dit zonder exhaustief of volledig te kunnen worden beschouwd en dat kan heel gemakkelijk meer zijn want de kosten voor de heraanbesteding zijn wellicht nog schromelijk onderschat. De aannemer betaalt 100.000 euro, er is dus een gat van 420.000 euro. Die 100.000 euro is bovendien te verdelen tussen de gemeente, Fluvius en Houthulst terwijl voornamelijk onze gemeente en Fluvius zullen opdraaien voor de extra kosten.”
“En waarom moet de aannemer maar voor 50 procent en zelfs maximum 25.000 euro tussenkomen in de bijkomende kosten van het studiebureau. En waarom zou het studiebureau akkoord gaan met 50.000 euro meerkosten in plaats van de genoemde 135.000 euro. En wie zal deze kosten dan betalen in geval dit omslaat in een rechtszaak? De gerechtelijke procedure zal desgevallend volledig bekostigd worden door de opdrachtgever, wij dus , en de aannemer zal na het ondertekenen van deze dading niet meer hoeven tussen te komen terwijl hij als oorzaak wordt aangewezen voor vele van die zogenaamde meerkosten.”
De gemeente komt hier zeer bekaaid uit en is de grootste verliezer van deze dading. We ontvangen bijna niks, de aansprakelijkheid van het studiebureau en de aannemer komt niet eens ter sprake in deze dading. De aannemer zal de gelukkigste partij zijn voor een onvoorstelbaar lage prijs.
De druk om niet over te gaan tot een rechtszaak is zodanig groot, dat we oprecht twijfelen aan deze dading die ons geen winst oplevert maar wel verlies. Bij een rechtszaak is het resultaat twijfelachtig maar voor zover wij weten heeft de gemeente geen enkele fout gemaakt. Waarom dan die vrees voor een rechtszaak? Kunnen we niet beter “foutloos” naar de rechtbank gaan met diegene die wel fouten gemaakt hebben, zijnde het studiebureau, onze deskundigen en onze aannemer… Oftewel dat ze gewoon doen wat contractueel werd vastgelegd.
Wzc De Boomgaard verkoopt grond
Het wzc De Boomgaard gaat het perceel grond dat naast het wzc grenst, verkopen. Eerder was het de bedoeling om daar in eigen beheer assistentiewoningen op te trekken. Het schepencollege besliste dat het bouwen van assistentiewoningen niet tot haar kerntaak behoort. Nu wil men overgaan tot de openbare verkoop van de grond met een oppervlakte van 41a80ca. Op deze manier wenst het bestuur geïnteresseerde privé-investeerders aan te trekken die instaan voor de bouw en het beheer van assistentiewoningen. Voor de zorg van de bewoners kan men beroep doen op de expertise van het woonzorgcentrum. Om de kwaliteit van het bod te kunnen beoordelen, werden een aantal kwalitatieve criteria opgenomen in de verkoopvoorwaarden. Het bieden gebeurt onder gesloten enveloppe.
Het schepencollege stelt voor om de gemeentebelasting in 2020 te schrappen. De verspreiding van het coronavirus in ons land noopt het schepencollege tot die speciale steunmaatregel. De schrapping van de opbrengst van deze belasting wordt geraamd op 424.000 euro. (PCO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier