De 51ste Rally van Ieper luidt een nieuw tijdperk in

Freddy Loix na zijn zege vorig jaar. (Foto Belga) © BELGA
Filiep Masselin
Filiep Masselin Rallymedewerker KW

De 51e editie van de Kenotek Ypres Rally is in alle opzichten het einde van een tijdperk en uiteraard het begin van een nieuw.

De VZW Super Stage nam afscheid van Christophe Vermeersch verantwoordelijke voor de inkleding van het stadscentrum) en haalde Jan Huyghe (marketing man en public relations verantwoordelijke) in.

Verder werd er ook afscheid genomen van Geko als naamsponsor van de rally. Daarmee lijken de gouden jaren van de meubelfirma’s (Crack en Geko) definitief voorbij. Met Kenotek vond men bij Super Stage al snel een lokaal bedrijf met internationale uitstraling als vervanger.

De Porsche van Snijers zal vlammen

De grootste verandering zal de toeschouwer echter vaststellen bij het aanschouwen van het deelnemersveld. In de moderne rally worden de wagens van de groep R4 niet meer toegelaten, terwijl de groep RGT dit jaar nieuw is. Lokale kleppers als Andy Lefevere en Bert Coene moesten uitkijken naar een andere wagen of forfait geven. In de groep RGT krijgen de Porsches weer hun kans in Ieper. Een supersnelle Porsche GT3 met Patrick Snijers aan het stuur zal zeker een publiekstrekker worden.

De nieuwe generatie van R5 wagens zal dit jaar de bovenhand nemen. De Super 2000 wagens domineerden negen jaar lang de Ieperse rally maar het is duidelijk dat de nieuwe R5 wagens dit jaar de scepter zullen zwaaien. Zowel Peugeot, Ford als Citroën waren vorig jaar al nadrukkelijk aanwezig maar moesten toen nog buigen voor de Skoda Fabia Super 2000. Met de komst van de Skoda Fabia R5 is het nu helemaal zeker dat het podium R5 zal kleuren.

Freddy Loix is goed gewapend voor zijn tiende zege in Ieper

Bij de Historics lijkt er ook een overdracht van de macht te komen. Aan de suprematie van de Ford Escorts en de Porsches 911 komt dit jaar wellicht een einde want de FIA liet een hele categorie van nieuwe wagens toe in het historicgebeuren. De Subaru Legacy, de Toyota Celica, de Lancia Delta en de BMW M3 zijn stuk voor stuk snelle wagens die binnenkort de historic gebeuren domineren. Dit jaar is het misschien nog wat te vroeg want de meeste van die ‘nieuwe’ historicwagens zijn nog maar net klaar, maar over hun snelheid hoeven we zeker niet te twijfelen.

Wie stopt Paul Lietaer in de FIA historic rally ?

In de moderne rally gaat Freddy Loix op zoek naar zijn tiende zege te Ieper en met de nieuwe Skoda Fabia R5 is hij goed gewapend om in zijn opzet te lukken. Met Bernd Casier, Davy Vanneste en Didier Duquesne hebben we drie streekpiloten die de ambitie hebben om in de top-10 te eindigen. Ze beschikken alle drie over een Ford Fiesta R5 zodat de burenstrijd wel eens erg spannend zou kunnen zijn. In de groep N rekenen we op Filip Pyck, Bert Coene, Philip Barbier, Steve Bécaert en Vincent Vermeeren (allen Mitsubishi Lancer) om de groepszege in eigen gouw te houden.

Paul Lietaer steekt het niet onder stoelen noch banken dat hij de favoriet is in de FIA historic rally. Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf moeten er voor zorgen dat ‘de Polle’ geen vrijgeleide krijgt. In de nationale historic rally is Glenn Janssens de favoriet en tippen we op Wim De Cock en Alain Vermeulen om de West-Vlaamse eer hoog te houden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier