Elk jaar meer dan 300 ongevallen met kinderen op weg van en naar school
De voorbije vijf jaar zijn in West-Vlaanderen meer dan 2.000 kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar slachtoffer geworden van een verkeersongeval op weg van of naar school. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (CD&V) verzamelde bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “We moeten er alles aan doen om dat cijfer naar beneden te krijgen. Het is altijd iemands zoon of dochter”, zegt Warnez.
De weg van en naar school blijft jammer genoeg heel gevaarlijk voor kinderen en jongeren. Uit cijfers van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (CD&V) blijkt dat er de voorbije vijf jaar elk jaar meer dan 300 verkeersongevallen waren op de route tussen thuis en school. 2015 was met 365 ongevallen in onze provincie het donkerste jaar op weg naar school.
Twee dodelijke slachtoffers
Die 1.699 ongevallen op West-Vlaamse schoolroutes leiden tot 2.014 jonge verkeersslachtoffers. Twee kinderen lieten spijtig genoeg het leven, 72 jongeren raakten zwaar gewond, meer dan 1.500 anderen kwamen er met lichte verwondingen vanaf. “Dit moet beter”, beklemtoont Brecht Warnez. “Die cijfers moeten dringend naar beneden. Het is altijd iemands zoon of dochter en we moeten er dan ook alles aan doen om ook in onze provincie minder ongevallen op weg van en naar school te hebben.”
In de grotere steden – Brugge en Kortrijk – gebeuren het meest ongevallen, maar dat heeft veel te maken met de grote verkeers- en onderwijsconcentratie daar. Bij meer dan de helft van de ongevallen was een kind op de fiets het slachtoffer. Bij de bromfietsers en kinderen en jongeren in de auto waren er telkens meer dan 300 betrokkenen.
Werfcharter en subsidies
Een van de maatregelen die steden en gemeenten hanteren om voor veilige schoolomgevingen en -routes te zorgen, is het Charter Werftransport. In heel Vlaanderen ondertekenden echter maar 75 lokale besturen dat akkoord met de bouwsector. In dat werfcharter wordt gestreefd naar een maximaal bereikbare, maar vooral leefbare en verkeersveilige omgeving tijdens bouw- en wegenwerken. Zo wordt onder meer het werftransport tijdens begin- en einduren geweerd.
West-Vlaanderen hinkt met slechts 14 deelnemende steden en gemeenten achterop. “We moeten dat engagement dan ook verder promoten”, benadrukt Brecht Warnez. “Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) belooft initiatief in die richting te nemen.”
Daarnaast pompt de Vlaamse overheid ook ettelijke miljoenen in het verkeersveiliger maken van schoolomgevingen en schoolroutes. “De extra subsidies zorgen ervoor dat we maximaal inzetten op veiligheid op weg van en naar school”, besluit Brecht Warnez
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier