Bij zowat de helft van de dodelijke ongevallen in 2020 was een fietser betrokken

© Getty Images
© Getty Images
Olaf Verhaeghe

Corona heeft ons vaker op de fiets gekregen, ook in West-Vlaanderen. Helaas brak 2020 ook een triest record: nooit eerder raakten zoveel fietsers in onze provincie betrokken bij een dodelijk verkeersongeval. Twintig keer kwam de fietser zelf om het leven, bij drie andere ongevallen viel een ander dodelijk slachtoffer. Dat blijkt uit de analyse van de dodelijke verkeersongevallen die West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé liet maken.

Bij 46 procent, zowat de helft van de dodelijke verkeersongevallen in onze provincie, was vorig jaar een fietser betrokken. Met 23 fietsongevallen met dodelijke afloop was die tol nooit eerder zo zwaar. Ten opzichte van 2019 gaat het zelfs om een verdubbeling. Dat blijkt uit een jaarlijkse analyse van provinciegouverneur Carl Decaluwé. “We zien deze trend niet enkel West-Vlaanderen, maar ook in de rest van ons land”, aldus gouverneur Decaluwé. “En in Nederland komt men tot dezelfde conclusie: in 2020 telt men het hoogste aantal omgekomen fietsers in de laatste 25 jaar.”

Vooral de maand september 2020 kleurde pikzwart: 43 procent van de dodelijke ongevallen met een fietser op West-Vlaamse wegen vonden in die septembermaand plaats. Alle dodelijke ongevallen gebeurden ook overdag en bij droog weer. Iets meer dan acht op de tien ongevallen was tijdens de week. Opvallend is ook dat bijna 90 procent van de dodelijke ongevallen met fietsers zich voordeden op een kruispunt, meer dan de helft van de ongevallen gebeurden bovendien op een plaats waar wel een fietspad aanwezig was. 78 procent van de betrokken fietsers zijn mannen, 61 procent is ouder dan 60 jaar.

Niet altijd fietser zelf

Bij 20 van de 23 ongevallen met dodelijke afloop was de fietser zelf het slachtoffer. In drie gevallen liet een andere weggebruiker het leven en raakte de fietser ofwel niet ofwel slechts lichtgewond. Tien keer bleek de fietser hoofdelijk verantwoordelijk voor het ongeval, 13 keer was de man of vrouw op de fiets niet verantwoordelijk. In de ruime meerderheid (61 procent) lag het niet correct verlenen van de voorrang aan de grond van het ongeval.

Volgens gouverneur Decaluwé moeten zowel de Vlaamse overheid als de lokale besturen nog meer inzetten op de veiligheid van kwetsbare weggebruikers. “Willen we meer mensen laten fietsen en tegelijk het aantal verkeersdoden terugdringen, dan moeten we van veilig fietsen meer dan ooit een prioriteit maken”, klinkt het. “Uit deze trieste cijfers moeten we lessen kunnen trekken en het beleid grondig bijsturen.” Gouverneur Decaluwé roept daarnaast ook alle weggebruikers op tot voorzichtigheid en respect voor elkaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier