Stuurman (50) vissersboot slaat overboord in Noordzee en overlijdt, parket voert autopsie uit: “Glenn was graag gezien en ervaren”

De brandweer kwam zondagmiddag langs om het lichaam van Glenn op de kade te hijsen © AFr
Redactie KW

Afgelopen nacht is een 50-jarige stuurman uit Knokke-Heist om het leven gekomen in Britse wateren. De man sloeg overboord van de Belgische vissersboot Z.45 JERKI. Alles wijst in de richting van een tragisch ongeval. Het schip kwam zondag iets na 13 uur aan in Oostende, met het lichaam van de man aan boord.

De Z.45 JERKI voer afgelopen nacht in de Noordzee. Voor de kust van het Britse Eastbourne liep het evenwel zwaar mis. De stuurman, een 50-jarige man uit Knokke-Heist, sloeg om een nog onbekende reden overboord waarna de bemanning alarm sloeg. De Britse kustreddingsdienst rukte meteen uit, maar door de woelige zee en de harde wind was de reddingsactie geen gemakkelijke klus. Uiteindelijk kon de man, een ervaren visser, uit het water worden gehaald. Maar alle hulp kwam te laat. De man was al overleden.

Het schip Z45 JERKI, met aan boord het lichaam van het slachtoffer, kwam iets na 13 uur aan in Oostende en meerde aan ter hoogte van de Natiënkaai. De brandweer kwam ter plaatse om het lichaam van het schip te halen. Het parket van West-Vlaanderen, afdeling Brugge, startte intussen een onderzoek. “Er zal een uitwendige autopsie plaatsvinden, maar alles wijst in de richting van een tragisch ongeval”, klinkt het bij het Brugse parket.

De Z.45 JERKI is eigendom van rederij Aude Audenda. Zaakvoerders Bruno Decordier en Martine Brouckaert zijn bijzonder aangeslagen door het verlies van hun stuurman en wensen niet veel kwijt. “Uit respect voor de familie en onze bemanning willen wij hen dit tragisch ongeluk in alle rust laten verwerken. We kunnen enkel benadrukken dat Glenn een graag geziene en ervaren visser was, een visser in hart en nieren. Hij zal enorm gemist worden”, klinkt het in een korte verklaring.

“Hij was een kat met negen levens”, reageert een neef. “Maar spijtig genoeg zijn die opgebruikt”.

Verdriet bij familie en vrienden

De familie en vrienden van Glenn blijven in groot verdriet achter. “Hij zal hard worden gemist”, vertelt een neef van Glenn. “Hij was een beer van een kerel. Een ruwe bolster met een peperkoeken hart. Voor mensen die hij graag had stond hij altijd paraat. Hij was een echte levensgenieter en een harde werker. Zijn leven stond in teken van de zee en hij heeft altijd op boten gewerkt. Niet altijd als visser, maar ook op een baggerschip en een sleepboot.”

Zijn werk bracht Glenn in alle uithoeken van de wereld. “Zo werkte hij op een baggerschip in het Panamakanaal”, vervolgt de neef. “Maar hij werkte ook in Thailand en de VS. Zijn hart verloor hij evenwel in Engeland en Ierland. Als visser voer hij immers vaak voor die kusten. Het is ook daar waar hij uiteindelijk het leven liet. Tijdens wat hij het liefste deed: werken op een schip. Hij had het vissersleven eigenlijk vaarwel gezegd, maar een tweetal jaar geleden besloot hij opnieuw te beginnen. Als echte Heistenaar kon hij de zee niet loslaten.”

Door het oog van de naald

Werken op een schip is niet zonder gevaar en daar kon Glenn over meepraten. “Hij kroop in zijn leven vaak door het oog van de naald. Zo overleefde hij in het verleden een heel zwaar auto-ongeluk waarbij iemand anders stierf. Hij belandde ook al eens in zee, nadat hij een losgeschoten katrol op de borst kreeg. En hij zat zelfs ooit op een gekapseisde vissersboot, maar ook toen bleef hij ongedeerd. Hij was een kat met negen levens, maar spijtig genoeg zijn die opgebruikt.”

De Z.45 JERKI is eigendom van rederij Aude Audenda. Zaakvoerders Bruno Decordier en Martine Brouckaert zijn bijzonder aangeslagen door het verlies van hun stuurman. “Uit respect voor de familie en onze bemanning willen wij hen dit tragisch ongeluk in alle rust laten verwerken. We kunnen enkel benadrukken dat Glenn een graag geziene en ervaren visser was, een visser in hart en nieren. Hij zal enorm gemist worden.”

(AFr/JRO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content