Het warmtenet van IVBO, dat twintig bedrijven en 600 woningen in Brugge van verwarming voorziet, lekt op vele plaatsen. De renovatie van 11 kilometer buizen start in april. Een project van 21 miljoen euro die de vennoten van deze intercommunale moeten ophoesten.
Tegen 2050 wil het Brugse stadsbestuur dat de hele binnenstad fossielvrij verwarmd wordt. Daarvoor wil Brugge samenwerken met afvalintercommunale IVBO, die al veertig jaar een warmtenet heeft.
Ceo Jan Geeraert legt uit hoe een warmtenet concreet werkt: “Bij het verbranden van huishoudelijk afval en grofvuil komen er rookgassen van meer dan 850 graden vrij. Met die hete lucht verwarmen we water, dat door ondergrondse, geïsoleerde stalen buizen naar onze klanten wordt gestuurd. We hebben een gesloten circuit van 15,2 kilometer buizen.”
Warmtewisselaar
“Het water van 90 of 120 graden komt bij de klanten binnen en geeft via een warmtewisselaar warmte door aan het lokale sanitaire circuit. Ons warmtenet loopt tot aan de gevangenis. Ook het AZ Sint-Jan en het nieuwe woonzorgcentrum in de Sint-Pietersmolenwijk zijn klant, naast een twintigtal bedrijven”, gaat Jan Geeraert voort.
“Daarnaast bedienen we 600 collectieve wooneenheden, vooral nieuwe flatgebouwen én sociale woningen in de wijk Duivekete. Het warmtenet leent zich vooral voor nieuwbouw, want renovatiewerken aan bestaande woningen en individuele aansluitingen zijn te duur.”
Renovatie
Na veertig jaar moeten 11 van de 15,2 kilometer buizen vernieuwd worden. Want er zijn op meerdere plaatsen lekken. “Die renovatie kost ons ongeveer 2 miljoen euro per kilometer buis”, zegt IVBO-voorzitter Minou Esquenet.
De werken, die in april starten, zullen twee jaar aanslepen en gebeuren in fasen, om de hinder te beperken. Maar er moeten straten en particulier domein opengebroken worden.
21 miljoen euro
De 21 miljoen euro voor de werken moeten volledig door de vennoten van IVBO opgehoest worden. Dat zijn de negen gemeenten die zijn toegetreden tot dit samenwerkingsverband: Beernem, Blankenberge, Brugge, Damme, De Haan, Jabbeke, Oostkamp, Zedelgem en Zuienkerke.
“De hogere overheid betoelaagt enkel een uitbreiding van het traject. Dat kunnen we voor een zijtak doen en levert slechts 2 miljoen euro subsidie op”, aldus de IVBO-voorzitter.
Vork
IVBO haalt uiteraard zelf inkomsten uit het warmtenet. “Wat uniek is voor IVBO, is dat wij momenteel voor de particuliere klanten een ‘vork’ hanteren: een minimum- en een maximumprijs, waardoor de koppeling met de gasprijs niet tot zware financiële problemen kan leiden.”
“Sinds de invoering van de nieuwe federale wetgeving vorig jaar kunnen kansarme inwoners nu ook voor warmte van een sociaal tarief genieten”, aldus Minou Esquenet.
Fossielvrij
De weg naar een fossielvrije binnenstad streefdoel over 26 jaar is nog lang. “IVBO denkt aan de uitbreiding van haar warmtenet tot aan de historische stadsrand, eventueel door Christus-Koning. Onder meer het zwembad Jan Guilini zou een ideale afnemer zijn.”
“Zonder partners kan IVBO een grotere uitbreiding nooit realiseren. We hebben onvoldoende warmte voor de hele binnenstad en hebben geen ervaring met kleine afnemers”, geeft Jan Geeraert toe.
BRUSK
Volgens klimaatschepen Minou Esquenet wordt bij de bouw van BRUSK een klein warmtenet voorzien, dat alle musea in de nieuwe museumwijk en wellicht ook het Europacollege zal bedienen met warm water.
Voor de wijk Sint-Gillis zijn er verkennende gesprekken met Genencor: de warmte van de Gistfabriek zou gebruikt kunnen worden voor het verwarmen van woningen in die buurt.
Warmtenetcoalitie
Inmiddels is er een Brugse warmtenetcoalitie opgericht en heeft de stad een warmtezoneringsstudie laten uitvoeren. “Die brengt in kaart hoe we de binnenstad fossielvrij kunnen verwarmen. Voor de dichtst bevolkte zones kan dit enkel met kleine warmtenetten of collectieve warmtepompen. Daarom is IVBO in gesprek met diverse partners, die zo’n project mee kunnen beheren”, aldus Minou Esquenet.
CO2-taksen
De klimaatschepen sluit niet uit dat Europa op termijn CO2-taksen zal invoeren bij het verdere gebruik van fossiele brandstoffen: mensen die op gas blijven verwarmen zullen dan extra belast worden.
“Het is duidelijk dat gas vandaag in ons land onderbelast is, waardoor het inderdaad lastig is voor warmtenetten om competitief te zijn ten aanzien van de gasprijs.”
“De enige manier om dit duurzame systeem van verwarmen in de Brugse binnenstad rendabel te maken, is te zorgen voor voldoende afname per kilometer”, aldus Minou Esquenet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier