Knokse syndici van flatgebouwen: “Het opladen van elektrische voertuigen is problematisch aan onze kust”
Op de dag van de officiële opening van Fastned, met twaalf laadpunten een van de grootste snellaadstations van het land, in de Natiënlaan in Westkapelle, vergaderden de syndici van de Knokse appartementsgebouwen in het Pavillon du Zoute over de problemen van het opladen van elektrische voertuigen aan de kust.
De vergadering van de Knokse syndici gebeurde op vraag van Werner Couck van APPARTEMENT.tv, een organisatie die beheerders en mede-eigenaars van flatgebouwen bijstaat met technische en juridische expertise. “Het opladen van elektrische voertuigen is een probleem aan de kust”, stelt Werner Couck.
Tweede verblijvers
Hij wijst erop dat er vorig jaar in ons land al 138.749 elektrische wagens reden: “Daarvan staat 80,8 procent op naam van een vennootschap. Van alle appartementen in Vlaanderen staat 26 procent in West-Vlaanderen, twee derden ervan in de kustgemeenten.”
“De tweede verblijvers zijn vaak mensen die met elektrische voertuigen rijden en die willen laden, liefst in hun eigen gebouw. Zeker Knokke-Heist wordt met die problematiek geconfronteerd. De meeste flatgebouwen hebben in hun ondergrondse parkeergarages nog geen laadpunten.”
25.000 flats
Volgens het weekblad Trends telde Knokke-Heist in 2023 slechts 10.000 huizen en maar liefst 25.000 appartementen. Het probleem zal dus alsmaar toenemen, want vanaf 2029 mogen er in Vlaanderen geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden gekocht.
“Die nieuwe elektrische vloot zal ‘geladen’ moeten worden”, aldus Werner Couck, die een recente uitspraak van Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters hekelt. De politica zei: “Liefst niet allemaal tegelijkertijd ‘s nachts met een elektrisch voertuig aan de stekker in de ondergrondse parking…”
Brandveiligheid
Volgens APPARTEMENT.tv is het voor mede-eigenaars van flatgebouwen niet eenvoudig om een dossier ‘laadpalen’ op te starten. “Zeker voor ondergronds laden is een voorstudie nodig, die rekening houdt met het gebouw, de stroomvoorziening, de brandveiligheid en de vraag van de eigenaars”, vervolgt Werner Couck.
Bijkomend probleem is dat er op de daken van vele flatgebouwen aan de kust geen zonnepanelen staan, wegens de hevige westenwind, die voor instabiliteit zorgt en de panelen sneller doet roesten.
Paniekverhalen
“Omdat er paniekverhalen verteld worden over de brandveiligheid van elektrische voertuigen, vragen vele verenigingen van mede-eigenaars om bovengrondse parkeerplaatsen uit te rusten met de basisinfrastructuur voor het opladen”, beseft ook Werner Couck.
APPARTEMENT.tv heeft wel al partners gevonden voor de installatie van dompelcontainers, voor losse branddekens van voertuigen en zelfs voor een volautomatisch brandzeil, dat op commando van sensoren openschuift en over het brandend voertuig valt om de wagen te isoleren en de brand te doven.
Extra laadpunten
Knokke-Heist engageert zich om tegen 2030 om per 100 inwoners 1,5 laadpunten te voorzien, conform het Klimaatpact. Dat komt neer op 495 laadpunten. Concreet betekent dit dat er om de 250 meter een toegankelijke laadpaal komt voor bewoners die niet op eigen terrein kunnen opladen.
Maar is dat voldoende om ook de noden van de tweede verblijvers te lenigen? Wellicht niet. Of moeten die noodgedwongen de semipublieke laadpalen op de parkings van de Knokse warenhuizen gebruiken?
Ideaal scenario?
Volgens Werner Couck is voor de verenigingen van mede-eigenaars het meest ideale scenario een collectieve aanpak: “Dat betekent alle oplaadpunten in een flatgebouw achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd, zonder beperking op de laadsnelheid.”
Ter info: inzake aantal laadpalen scoort de kustprovincie niet slecht. In januari telde West-Vlaanderen 7.643 laadpunten, waarvan 2013 publieke en 5.630 semipublieke. Maar slechts 303 ultrasnelle laadpunten. Enkel de provincie Antwerpen doet het beter met 9.575 laadpunten….
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier