Defect ventiel oorzaak ernstige vervuiling Sparkenvaardeken

Door de verstopping kwam huishoudelijk afvalwater terecht in het Sparkenvaardeken.© Jelle Houwen
Door de verstopping kwam huishoudelijk afvalwater terecht in het Sparkenvaardeken.© Jelle Houwen
Redactie KW

Het probleem van de ernstige milieuvervuiling in de waterloop Sparkenvaardeken in Diksmuide is gevonden. Aquafin ontdekte een verstopt wervelventiel in een riolering in het centrum van de stad. “Gezien de ernst van de vervuiling zullen de gevolgen wel nog even merkbaar zijn”, zegt schepen van Milieu Marc Deprez.

Als zes dagen wordt gewerkt om het probleem van de milieuvervuiling in de waterloop Sparkenvaardeken aan te pakken. Vorige week vrijdag werd vastgesteld dat de beek in het industriegebied Heernisse ter hoogte van de Cardijnlaan volledig wit kleurde. Dat was een groot probleem omdat de waterloop uitgeeft op de paaiplaats van de vissen en uiteindelijk in de IJzer terechtkomt. Er werd even gedacht aan een illegale lozing maar intussen bleek dat de witte aanslag van huishoudelijk afvalwater komt. Dat rioolwater mag niet in de waterloop terechtkomen. Er werd gedacht aan een lek of breuk in de riolering en die oorzaak werd door Aquafin en Fluvius verder onderzocht.

Verstopt

Aquafin slaagde er in om het probleem te detecteren. “Dat probleem lag bij een verstopt wervelventiel in de riolering in de Rijkswachtstraat”, zegt schepen van Milieu Marc Deprez. Een wervelventiel zorgt voor de doorstroming van (afval)water en de begrenzing van het debiet in overstortbekkens. Als het ventiel verstopt raakt kan het gebeuren dat het rioolwater niet naar het waterzuiveringsstation loopt maar overloopt in een riolering van regenwaterafvoer (RWA). Die RWA-riolering komt wél in grachten of waterlopen terecht.

Belangrijke les

“Door de verstopping kwam het rioolwater van verschillende wijken zoals de Grasstraat en Vlasstraat in de RWA-riolering terecht en uiteindelijk in het Sparkenvaardeken”, vervolgt Deprez. “Het probleem wordt opgelost maar de gevolgen zijn wel nog zichtbaar. Dit is wel een belangrijke les voor de toekomst en moet voorkomen worden. Zeker ook omdat het water in Diksmuide vaak rechtstreeks naar de IJzer gaat. Nu konden we de milieuschade nog enigszins beperken en was er nog geen vissterfte. Toch laten we de beluchter nog staan tot er opnieuw voldoende zuurstof is.” De kosten voor het onderzoek en het herstel zijn volgens de schepen voor rioolbeheerder Fluvius. (JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier