Vier West-Vlaamse JCI-leden van Gigspot maken livestreams interactief
Een rave bijwonen of je in het zweet dansen op een discofuif zal er op zaterdag 26 december helaas niet inzitten. Toch kan je een concert van de jonge, bijzonder talentrijke Belgische indie dreampopband Portland virtueel live bekijken. Dat is de verdienste van vier West-Vlaamse JCI-leden die een nieuwe vorm van streaming willen aanbieden. “We willen dat artiesten opnieuw voeling krijgen met hun publiek en het publiek dezelfde feeling ervaart als die artiesten.”
Achter het nieuwe interactieve platform Gigspot zitten vier jonge West-Vlamingen die elkaar vonden in JCI, een internationaal vertakte organisatie die onder meer het ondernemerschap promoot. Het gaat om het ingeweken Brugse koppel Cynthia Gabriels (28) en Jesse De Belder (37), Jonas Vermeulen (33) en de uit Waregem afkomstige Muriel Maebe (38).
Hun vzw Gigspot hielden ze boven de doopvont om de muzieksector, die het voorbije jaar bijzonder hard getroffen werd door het coronavirus, te ondersteunen. “Gigspot is een samentrekking van twee Engelse woorden: gig voor concert en spot voor locatie”, legt Gabriels uit. “In de huidige coronatijden is het niet mogelijk om als publiek live bij concerten aanwezig te zijn. Toch willen wij hen die live-ervaring ook in deze moeilijke tijden niet ontzeggen. In 2020 werden heel wat optredens gestreamd, maar wij voegen er nu een nieuwe dimensie aan toe.”
“Hierbij maken we gebruik van Zoom, software die het mogelijk maakt om in real time en online met elkaar in contact te treden. Op die manier kunnen artiesten of bands hun publiek zien terwijl ze aan het spelen zijn. Omgekeerd kunnen die concertliefhebbers vanuit hun living de act in kwestie live aanschouwen. Door middel van grote Zoom-videowalls treden ze met elkaar in verbinding.”
Concerten op tweede Kerstdag
Na een succesvolle testcase met de Antwerpse band Alps., waar voornoemde Jesse De Belder de frontman van is, programmeert Gigspot op zaterdag 26 december om 19 uur een interactief livestreamconcert van Portland. Deze vierkoppige band rond zanger-gitarist Jente Pironet en zangeres-toetseniste Sarah Pepels. won begin 2018 samen met onder meer SONS ‘De Nieuwe Lichting’ van Studio Brussel.
In de herfst van vorig jaar bracht Portland het alom geprezen debuutalbum ‘Your Colours will stain’ uit. Afgelopen zomer lukte het kwartet een nummer één-notering met ‘Ally Ally’ in ‘De Afrekening’. In deze toonaangevende lijst van Studio Brussel stijgen ze momenteel met hun jongste single ‘Aftermath’. In het voorprogramma van Portland speelt Caspar Auwerkerken, een 21-jarige singer-songwriter uit Herentals die breekbare nummers brengt in de lijn van Tamino en The Bony King of Nowhere.
Verschillende prijsklassen
Inspiratie voor het innoverende Gigspot-concept vonden Vermeulen en Maebe bij het aanschouwen van een motivotional speech van Tony Robbins via digitale weg. ”Liefst 17.000 mensen van over heel de wereld maakten dit online-event live mee”, verklaart Gabriels, die er ook haar eigen muzikale project CYNN’ op nahoudt. “Wat Jonas en Muriel bij Robbins opviel, was het bijzonder interactieve karakter van dit gebeuren, zelfs met een dergelijk hoog aantal mensen dat rechtstreeks geconnecteerd was. Wat in Amerika kan, moet ook in België lukken, meenden wij en zo is het Gigspot-concept ontstaan.”
Voor de livecaptatie van de concerten van Caspar Auwerkerken en Portland huurt Gigspot het audiovisuele bedrijf Play AV uit Nazareth in. Inkomsten haalt Gigspot uit de verkoop van online-tickets in verschillende prijscategorieën. Wil je een plek op de front row seats dan betaal je tussen 7 en 27 euro. De intimate experience -toegangsprijzen schommelen tussen 47 en 87 euro.
“Bij de ticketprijzen tussen 7 euro en 27 euro kunnen de mensen zelf bepalen wat het concert voor hen waard is. Een alleenstaande kiest misschien veeleer voor 7 euro, terwijl een gezin ervoor kan opteren 27 euro over te maken. Bij de prijzen tussen 47 euro en 87 euro geldt hetzelfde principe, maar hoort de mogelijkheid bij tot een meet and greet onmiddellijk na de show. Online-concertgangers kunnen tevens gebruik maken van borden om met een boodschap de optredende act aan te moedigen”, schetst Gabriels.
Grootschaliger initiatief
Voor Gigspot blijft het niet bij dit ene evenement. Bedoeling is om in februari met een nog grootschaliger initiatief uit te pakken. “We willen ons niet tot muziek beperken. Misschien vallen er ook met stand-upcomedians leuke formules uit te werken”, oppert Gabriels.
“Zoals het er nu naar uitziet, zal het nog een hele tijd duren vooraleer we opnieuw fysiek naar concerten met een ruimere capaciteit kunnen trekken. Als we ons businessmodel verder kunnen verfijnen opent dit perspectieven voor ons, maar ook voor de artiesten en bands die we willen boeken. Immers, zij krijgen een aanzienlijk deel van het geld dat we via deze manier van online-beleving ophalen.”
(svv)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier