Serge Morel (25) lanceerde samen met een studiegenoot het online platform Checkpod. Via dit unieke concept kunnen luisteraars podcasts beoordelen en nieuwe audioverhalen ontdekken. “We stellen zelf titels voor aan onze gebruikers op basis van hun favoriete thema’s en podcasts”, klinkt het.
Anzegemnaar Serge Morel bleef na zijn studies hangen in Gent. Hij werkt er als chief technology officer bij Stampix. Na zijn middelbare studies in het College van Waregem startte hij aan de Universiteit Gent. In het eerste jaar burgelijk ingenieur leerde hij Jens Vandenberghe uit Deinze kennen. De twee studiegenoten lanceerden onlangs het unieke platform Checkpod, waar bezoekers podcasts kunnen ontdekken en evalueren.
In februari 2021 belde Jens zijn vriend Serge op met de vraag of die hem nog interessante podcasts kon aanraden. “Het viel ons op dat er geen platform bestond om nieuwe podcasts te ontdekken”, vertelt Serge. “Er bestaan verschillende sites en apps om films of reizen op te zoeken maar we misten zo een concept voor podcasts. Toen hebben we besloten er zelf een te creëren.” Begin juli al lanceerden de studiegenoten hun website en eind augustus verscheen de app van Checkpod.
Artificiële intelligentie
Bezoekers kunnen op Checkpod bestaande podcasts beoordelen en nieuwe ontdekken. De ontwikkelaars doen ook aanbevelingen voor de gebruikers. Via artificiële intelligentie gaan ze op basis van de luistergeschiedenis nieuwe podcasts voorstellen. “Iemand die vaak audioverhalen en interviews over technologie beluistert, zal podcasts in hetzelfde thema aangeboden krijgen. Op die manier ontdekken onze gebruikers nieuw materiaal zonder dat ze zich suf moeten zoeken”, zegt Serge.
Checkpod wordt ook een platform waar men de waarde van een podcast kan bekijken. Via waarderingen en recensies van bezoekers krijgen podcasts een bepaalde kwaliteitsscore. “Als iemand een film moet kiezen, zal die waarschijnlijk eerst enkele recensies opzoeken. Dat willen wij met Checkpod ook realiseren. Dankzij commentaar en beoordelingen van andere gebruikers kan men via ons platform veel te weten komen over een podcast.”
Internationale ambitie
Ondertussen telt het unieke concept al duizend gebruikers. “Enkele makers roepen hun luisteraars op het einde van hun podcast op om een beoordeling te geven op Checkpod. Dat is erg leuk om te horen”, glundert Serge. “Dat is vooral interessant in het buitenland, in de Verenigde Staten maar zelfs in Nederland wordt veel geld verdiend aan podcasts. Voor die grote producenten kunnen wij een belangrijke rol spelen.”
De vrienden willen Checkpod internationaal in de kijker zetten. Op termijn hopen ze samen te werken met bedrijven zoals Apple en Spotify. “Die werken niet echt met beoordelingen. We willen bij hen op de radar komen om ons concept te integreren in hun werking.”
Begin volgend jaar willen de ontwikkelaars een sociaal aspect in het platform integreren. “Gebruikers zullen kunnen zien waar vrienden naar luisteren, dat zorgt ook voor nieuwe ontdekkingen. Dat sociale aspect vinden we heel belangrijk.”
(LV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier