Zes unieke bieren, door zes vakmensen uit het hele land in d’Oude Maalderij in Emelgem gebrouwen. Dat is ‘Brewmance: Mash of the Titans’, het nieuwste project van Jef Pirens. Hij inspireerde zes collega’s om een eigen recept te maken en dat bij hem te komen brouwen. Het resultaat is in een sixpack verkrijgbaar.
“Ik wilde al langer een samenwerking met andere brouwerijen aangaan, maar het kwam er door omstandigheden niet van”, begint Jef zijn verhaal. “Door de pandemie en verplichte sluiting van de horeca begon één en ander in oktober vorig jaar toch vorm te krijgen. Ik dacht eerst aan een samenwerking met één brouwerij en kon al vlug Atrium uit Marche-en-Famenne overtuigen.”
Zes bieren
“Niet lang daarna daagde het me dat we met zes bieren een sixpack konden vullen en dat we dus nog vijf andere brouwerijen bij dit verhaal konden betrekken. Het opzet was om hen een eigen recept te laten ontwikkelen en dat bij en met mij te komen brouwen. Zo zijn ook brouwerij ’t Verzet uit Anzegem, ’t Hofbrouwerijke uit Beerzel, Totem uit Evergem, brasserie Minne uit Somme-Leuze en Alvinne uit Zwevegem mee op de kar gesprongen. Het project kreeg de naam ‘Brewmance: Mash of the Titans’.”
De brouwers kwamen elk afzonderlijk in december en januari hun bier bij Jef brouwen. “Ze kozen, zonder dat ze het van elkaar wisten, voor een barley wine (moutwijn, red.)”, vervolgt hij. “Die bevat meer ingrediënten en smaken en staat in bijna geen enkele brouwerij vast op de kaart. Ik was aangenaam verrast om te zien dat ze elk voor eigen extra, niet-alledaagse ingrediënten kozen. Zo bevat het bier van Atrium Tonka Beans uit Brazilië, gebruikt Totem Golden Naked haver en Kveik Yeast (een Noorse gist) en koos Alvinne voor vijgenbladeren en palosantohout. Dat levert telkens een uniek bier op.”
Leerrijk
Jef vatte het project om verschillende redenen aan. “Het is altijd fijn om samen te brouwen”, zegt hij. “Het is amicaal en leerrijk. Het is voor ons ook een financiële opsteker in deze moeilijke tijden, maar bovenal een sterk signaal dat we er nog zijn én creatief uit de hoek blijven komen. Er zijn geen bierfestivals, bezoeken aan onze brouwerij kunnen ook niet en dus willen we via deze weg tonen dat we er nog altijd staan. Op termijn zou ik dit graag herhalen, maar dan met de medewerking van enkele middelgrote brouwerijen.”
Er zijn 1.200 gelimiteerde sixpacks van de bieren, die vanaf 1 april door een select aantal groothandels verspreid worden. “Onder andere bierhandel Deconinck uit Vichte en drankenhandel Vandewoude uit Veurne verdelen ze, net als de Nederlandse drankenwebshop foeders.nl”, zegt Jef. “Op termijn krijgt het project ook een tweede luik. Elke brouwerij kreeg 500 liter van het eigen brouwsel mee op vaten naar eigen keuze om er barrel aged barrel wines van te maken.
(VD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier