Zeebrugge verliest 35.000 wagens door Europese terugtrekking Mitsubishi

De autotrafiek in Zeebrugge verliest 35.000 Mitsubishi's nu het merk zich uit Europa terugtrekt. © RJ
Redactie KW

Mitsubishi trekt zich terug uit Europese markt. Hierdoor verliest autobehandelaar ICO in Zeebrugge jaarlijks 35.000 nieuwe wagens die het uit Japan ontvangt en over de Noord-Europese markt verdeelt. Bovenop de terugval door de coronacrisis is dit 1,2 procent van de bijna 3 miljoen wagens die Zeebrugge vorig jaar behandelde.

Mitsubishi maakte maandag bekend dat het de introductie van nieuwe modellen op de Europese markt bevriest. De bestaande modellen worden wel verder verdeeld tot einde reeks en de dienst na verkoop wordt verzekerd. Uit goede bron vernemen we dat de Europese exit van Mitsubishi een definitieve beslissing is.

De Japanse autoconstructeur verdeelt via International Car Operators (ICO) in Zeebrugge jaarlijks 35.000 nieuwe wagens voor de Noord-Europese markt. Dat is 1,2 procent van de bijna 3 miljoen nieuwe auto’s die vorig jaar in Zeebrugge behandeld werden. ICO is de grootste van de gespecialiseerde bedrijven. “Bovenop de coronacrisis is dit geen goed nieuws”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Adriansens.”

De reden voor het vertrek is volgens hem technisch en financieel: “Vanaf 2021 verstrengt de Europese norm voor de uitstoot van nieuwe wagens naar gemiddeld minder dan 95 gram CO2 per kilometer. Dit wordt per constructeur berekend over de totale vloot die hij op de markt brengt. Wie daar niet aan voldoet, krijgt een torenhoge boete. Om het gemiddelde van hun vloot naar beneden te halen, voegen de meeste constructeurs volledig elektrische wagens – met uitstoot nul – aan hun gamma toe. Mitsubishi doet dat niet. Of dit een te trage reactie ofwel een bewuste strategisch keuze is, weet alleen het merk in Japan zelf.”

Mitsubishi behoort tot een alliantie met Renault (van de merken Renault en Dacia) en Nissan. “Zij brengen wel elektrische voertuigen op de markt. We hopen daarmee het verlies aan trafiek van Mitsubishi goed te maken”, besluit Adriansens.

Ondertussen is de autotrafiek van een dieptepunt van 30 procent in mei opgeklommen naar 65 procent van het volume vorig jaar in juni. Maar vanaf augustus verwacht de sector opnieuw een flinke dip.

(RJ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier