Oppositie vreest verkeerstoename bij omvorming bedrijvenzones in Izegem

© Frank Meurisse
Valentijn Dumoulein
Valentijn Dumoulein medewerker KW

De gemeenteraad van Izegem heeft het licht op groen gezet voor de omvorming van vier locaties tot bedrijventerrein. Het gaat om sites waar vroeger een industriële activiteit was, zoals die van voormalig slachthuis Verbist. De oppositie vreest op sommige locaties voor verkeerstoename of waardeverlies van woningen.

“In totaal wordt er zo 9,3 hectare plaats voor KMO’s voorzien, wat goed is voor jonge ondernemers en de werkgelegenheid in onze stad”, meent schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Maertens (N-VA). Naast de site Verbist worden ook zones in de Manegem- (C&B) en Mezegemstraat (Schramme) en in de Gentseheerweg (site Vangroenweghe & Talo) een bedrijvenzone.

Kurt Grymonprez (STiP) vraagt zich af of Izegem wel nood heeft aan zoveel nieuwe bedrijventerreinen. “Bovendien is dit in tijden van ontharding en minder uitstoot geen goede evolutie en laten we net extra units plaatsen. Op plaatsen waar het nu relatief rustig is gaan we straks ook meer mobiliteit zijn.”

Daar sluit ook Vlaams Belang zich bij aan. “Zeker als het brugpark gerealiseerd wordt, zal er meer verkeer langs de Emelgembrug gestuurd worden en zal dat rondpunt nog meer verzadigd worden”, meent Rik Baert.

Onteigening?

STiP maakt zich ook zorgen om nog enkele bestaande woningen in of bij de zone aan de Manegemstraat. “Willen die mensen op termijn verkopen, dan gaat daar ongetwijfeld waardeverlies mee gepaard. Gaan zij nog wel een koper vinden?”

Vlaams Belang maakt een gelijkaardige opmerkingen voor een tiental woningen langs de Mezegemstraat. Ware onteigening daar niet beter geweest? De stad meent dat dit van privaat-rechterlijke aard is en geen kwestie van ruimtelijke ordening, maar “als eigenaar ben je daar vet me”, dixit Rik Baert.

Geen verzadiging

Vooruit vindt het net een goede kwestie dat verwaarloosde terreinen een nieuwe toekomst krijgen. “Met een groenbuffer die groter is dan hetgeen daar nu aanwezig is, dus wij kunnen ons daar zeker in vinden”, aldus Eva Bossuyt.

Schepen Maertens beaamt dat laatste. “We hebben daar speciaal op gelet, net zoals op de verkeerssituaties. Dat was ons uitgangspunt voor we de zones begonnen uittekenen. Voor de site Verbist zaten we samen met het Agentschap Wegen & Verkeer en zal de afrit verder van het rondpunt weg zijn om geen verzadiging te veroorzaken. Het is ook de bedoeling om daar minder verkeerintensieve bedrijven aan te trekken. Wat zonevreemde woningen betreft: zij beschikken straks over zonevreemde basisrechten. Mensen kunnen er blijven wonen of zelfs nog bijgebouwen zetten. Ook als ze willen verkopen kan dat nog.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier