Maatwerkbedrijf WAAK uit Kuurne zoekt nieuwe werkbegeleiders voor Groendienst via TikTok: “Jongere generatie bereiken, die niet bang is van vuil worden”

WAAK, een maatwerkbedrijf uit Kuurne gaat via TikTok op zoek naar nieuwe werkbegeleiders voor hun afdeling Groendienst. © TikTok
Camille Jonckheere

WAAK, een maatwerkbedrijf uit Kuurne gaat via TikTok op zoek naar nieuwe werkbegeleiders voor hun afdeling Groendienst. De druk op de arbeidsmarkt in West-Vlaanderen mag al wat afgenomen zijn, toch zijn er nog altijd heel wat openstaande vacatures voor tuinaanleggers en tuinbouwmedewerkers. Net omdat het niet zo simpel is om mensen te vinden voor deze job, gaat WAAK met een campagne op TikTok voor een nieuwe aanpak. De werkbegeleiders gaan dagelijks op pad met een groep van 4 tot 5 maatwerkers, die ze coachen en waarmee ze zelf samenwerken.

WAAK uit Kuurne is met 2.080 medewerkers een van de grootste maatwerkbedrijven in Vlaanderen. Zij creëren als bedrijv jobs voor mensen, die verder van de arbeidsmarkt afstaan. WAAK focust op vier onderdelen: industriële assemblage, montagewerk, verpakkingswerk en diensten op locatie, zoals schilderwerken inhouse enclavewerk, schoonmaakdienst en groendienst. Die laatste afdeling is met ruim 200 medewerkers aan het groeien.

“We zijn op zoek naar mensen, die graag buiten werken, weten hoe ze met mensen moeten omgaan en de leiding durven nemen”

Maar de groendienst wordt de afgelopen jaren steeds vaker geconfronteerd met een tekort aan werkbegeleiders. “En dat terwijl ze net essentieel zijn voor het goed functioneren van de teams. Er is zeker geen gebrek aan werk, zowel in de herfst en winter met het voorzien van wilgenschuttingen, als in de zomer voor het groenonderhoud van bedrijven en steden”, stelt Joren D’Hu, Unit Directeur van WAAK. “Werkbegeleiders gaan dagelijks op stap met een groep van 4 tot 5 maatwerkers. Ze leiden de werkzaamheden in goede banen, begeleiden de groep, maar helpen hier uiteraard ook zelf aan mee. We zijn dus op zoek naar mensen, die graag buiten werken, weten hoe ze met mensen moeten omgaan en de leiding durven nemen.”

Die zoektocht naar nieuwe werknemers verloopt moeizaam, want de jobs van tuinaanlegger en tuinbouwmedewerker zijn knelpuntberoepen. “Onze maatwerkteams vertrekken nooit op pad zonder een begeleider. Dus door het tekort aan begeleiders kunnen we helaas niet altijd alle opdrachten accepteren” besluit D’Hu.

TikTok

Om het probleem aan te pakken schakelt WAAK nu een nieuw kanaal in om op zoek te gaan naar nieuwe werkbegeleider, namelijk het sociaal medium TikTok. “Wij mikken op jongere mensen en schoolverlaters zonder groenervaring. Zolang ze gemotiveerd zijn en hun handen durven vuil te maken, is iedereen welkom. Wij bieden stages en opleidingen aan”, vertelt Algemeen Directeur, Tim Vannieuwenhuyse. “Het jongere publiek zit niet meer op Facebook of leest de kranten niet. Daarom lanceren we in samenwerking met het Kortrijks-Brusselse reclamebureau Hurae een videocampagne op TikTok”, vult Hilde Belaen, HR Directeur aan. (Lees verder onder de video)

@waakvzw Sterk team, sterk werk! 🤝✨ Samenwerken is bij WAAK de sleutel tot succes. Wil jij ook een team begeleiden? Kom bij ons werken! #SamenSterk #WerkenBijWAAK #TeamSpirit #WAAK ♬ origineel geluid – WAAK
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

WAAK loste al enkele video’s met de jobinhoud van de werkbegeleiders alsof het zich afspeelt in een videogame. “De video’s spelen in op de trend van ‘gamification’. Alles is gefilmd vanuit het perspectief van de werkbegeleider. Net zoals in een game heeft die persoon een missie en moet die de juiste keuzes maken die ervoor zorgen dat zijn missie slaagt. Afsluiten gebeurt met de oproep om werkbegeleider te worden en door te klikken naar de website van WAAK”, zegt Hannes Coudenys, bezieler van Hurae.

Met de TikTokcampagne hoopt WAAK jonge mensen te bereiken, die willen solliciteren voor de job van werkbegeleider. “Deze campagne is heel belangrijk voor ons en onze missie. Hoe meer werkbegeleiders we in dienst kunnen nemen, hoe meer projecten we kunnen aangaan en hoe meer maatwerkers een gepaste job kunnen uitvoeren. En dat is ons uiteindelijke doel”, besluit D’Hu.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier