Drie jaar na aankondiging eindelijk eerste spadesteek voor logistiek park Lingang
In de achterhaven van Zeebrugge is de eerste spadesteek gegeven voor het distributiecentrum van de Chinese projectontwikkelaar Lingang. Die zal een gebouw van 7,6 hectare in tien aparte delen verhuren voor wereldwijde import en export. De nadruk ligt op e-commerce, automotive en voeding. Na een jarenlange patstelling sloten de vakbonden en werkgevers een akkoord over welke taken voorbehouden blijven voor erkende havenarbeiders en welke niet.
Woensdagmorgen gaven Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) en burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw (CD&V) de eerste spadesteek voor het logistiek park van Lingang.
De projectontwikkelaar uit Shanghai kondigde in 2018 een investering van 85,3 miljoen euro aan. Chinese molens malen traag maar zeker: tegen augustus 2022 verrijst op een terrein van 15 hectare een distributiemagazijn van 76.000 vierkante meter. Dat wordt opgedeeld in tien modules die verhuurd worden aan bedrijven voor zowel import als export wereldwijd, dus niet exclusief voor China.
De nadruk ligt op e-commerce, onderdelen voor automotive en voeding. De enige voorwaarde is: de goederen moeten via de haven van Zeebrugge verscheept worden. Er komen ook een containerkoer van 2,2 hectare en een parking voor 200 personenwagens. In totaal wordt gemikt op bijna 300 nieuwe jobs. Na deze eerste fase ligt nog eens 15 hectare te wachten.
Zoals in Shanghai
Lingang werkt samen met de Chinese containeroperator Cosco Shipping Ports (CSP). Die nam eind 2017 de diepzee containerterminal van APM Terminals over. Sindsdien groeit deze Noord-Europese draaischijf met jaarlijks 30 procent volume. Het havenbestuur MBZ bouwt momenteel een rechtstreekse weg tussen Lingang in de achterhaven en CSP Zeebrugge in de voorhaven.
“In Shanghai ontwikkelden we tien jaar geleden een vergelijkbaar logistiek platform. De havens van Shanghai en Zeebrugge zijn beiden toegangspoorten voor diepzee containerlijnen”, zegt Jie Hu, CEO van Lingang Overseas.
Er zijn een handvol huurcontracten getekend met twee Chinese distributiegroepen die bij ons onbekend zijn: UDA Express en Worldex, dat in Shanghai producten van Amazon behandelt. Mevrouw Hu bevestigt dat er ook gesproken wordt met de Chinese e-commerce gigant JD Logistics.
Wereldspelers
“We zijn zeer tevreden dat Lingang met dit grootste project voor Zeebrugge heeft gekozen. Zij beheren in de regio Shanghai meer dan 2 miljoen vierkante meter logistieke faciliteiten in distributiezones. Ze hebben dus de kennis en ervaring om wereldspelers naar Zeebrugge te halen. Dit zal ons economische positie aanzienlijk versterken”, zegt havenvoorzitter Dirk De fauw.
Als grootste autohaven ter wereld vindt Zeebrugge bij Lingang in Shanghai alvast twee bekenden terug: Tesla en BMW produceren en verschepen er auto’s voor de Europese markt.
Sociale doorbraak
De vakbonden en werkgevers legden een verrassing van formaat op tafel. Na tientallen jaren discussie over de verplichte inzet van havenarbeiders, ondertekenden ze een raamakkoord over het inzetten van ‘gewone’ logistieke medewerkers voor ‘gewoon’ werk in de magazijnen.
“Met het oog op e-commerce, maken we een opdeling tussen werk waarbij de producten een toegevoegde waarde krijgen en werk dat puur overslag is. Dit betekent eenvoudig: binnen is voor logistieke medewerkers, buiten is voor erkende havenarbeiders in het kader van de Wet-Major”, verduidelijkt Marc Adriansens, voorzitter van de werkgeverscentrale Cewez.
“Dit is een historisch akkoord voor de werkgelegenheid want logistiek genereert trafiek en dus havenarbeid. Bijvoorbeeld ten gevolge van dit project van Lingang starten opleidingen voor extra havenarbeiders bij CSP Zeebrugge”, zegt secretaris Michael Voet van ACV-Transcom.
(RJ)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier